Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
多文化教育系
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 教育協働学科 グローバル教育部門英語コミュニケーション 准教授
- 学位
- 修士(教育学)(テンプル大学)修士(日本学・日本語)(シェフィールド大学)学士号(1985年5月 コルゲート大学)学士号(文学)(コルゲート大学)
- 研究者番号
- 50362744
- J-GLOBAL ID
- 200901078749944789
- researchmap会員ID
- 5000053578
研究キーワード
8研究分野
1経歴
11-
2000年4月 - 2003年3月
-
1997年4月 - 2000年3月
-
1997年4月 - 1998年3月
学歴
3-
1999年4月 - 2001年11月
-
1988年5月 - 1991年12月
-
1981年9月 - 1985年6月
受賞
4論文
21-
大阪教育大学紀要 62(2) 69-82 2017年2月 査読有り
-
Proceedings of the 3rd World Congress on Extensive Reading. Dubai 2016年8月 査読有りhttps://leanpub.com/proceedingserwc3/read#leanpub-auto-chapter-two-raising-a-biliterate-child-in-japan-a-case-study-of-a-bicultural-family
-
大阪教育大学紀要 第5部門 教科教育 58(2) 1-17 2010年今回は,新聞等で話題になった「田母神論文」を取り上げ,日本人に多く見られる論述の問題点を検証します。This paper examines and analyzes an essay written by Toshio Tamogami, the former chief of staff of Japan's Air Self-Defense Force. Tamogami's controversial 2008 essay – it resulted in his ultimate dismissal - argues that the accusation that Japan was an aggressor nation during World War II is false. Tamogami subscribes instead to the view that Japan was pulled into the war by Chiang Kai-shek and Franklin D. Roosevelt. Leaving aside Tamogami's politics, the writers instead aim to expose the rhetorical flaws, lack of organization, and a total absence of logic in the essay. Tamogami's rhetoric is, moreover, representative, of much of Japanese writing. The authors make the case that, while politically Tamogami is out of the mainstream, his essay writing skills are very much "normal" for Japan. Unlike in the West, in which logic and argument are taught from an early age and are deeply woven into culture, Japanese education neglects writing and eschews logic. And Tamogami exemplifies this. This paper goes through Tamogami's essay closely, exposing the above faults.
-
大阪教育大学紀要 第5部門 教科教育 57(2) 1-19 2009年前回は「論述」とは何か,その定義と役割について簡単に述べ,論述の手順を示した「論述の手引き」そして評価表のサンプルを提示しました。今回は,さっそく具体的な論述例をご覧いただきながら,すぐれた論述とはどのような文章なのか,皆さんと一緒に考えてみたいと思います。用いる論述例はすべて,住谷の「論述の手引き」という授業で,学生が提出した実際の文章です。最初に短めの論述例を三つあげ検討してみましょう(I)。そして最後に住谷の授業の課題でふつうに要求している分量の論述例をあげ,もしそれに添削を施すとしたらどうなるか,ズバリその例をお示ししましょう(II)。In the previous paper, Part One, Professors Sumitani and Brown proposed a simple definition of the Amer-English essay, in light of the French dissertation and the Japanese ronbun. In addition, the essay was discussed in terms of its usefulness in both academic and non-academic contexts. Finally, the first paper presented a model guide to essay writing and, also, a guide to evaluating essays. In this paper, the authors will look at concrete examples of essays-and consider what exactly rates as a well-written essay.The essays discussed herein were chosen from student work done in Professor Sumitani's "Introduction to the Essay"class. This paper will look at and discuss three of those. Then, finally, there will be a discussion on the appropriate length and amount for the essay topic given in the above class. In the case that reductions were necessary, they will be highlighted and defended.
-
大阪教育大学紀要 第5部門 教科教育 57(1) 1-12 2008年本論稿では「論述」をめぐって,その手順・形式・評価などにかんし,具体的な論述例を取り上げ,実践的な観点から考察を加えます。今回は初回ということもあり,論述の定義,およびその役割などに触れ,ついで「手引き」の紹介,一例として簡単な評価表を添付します。論述の基本的なことについてざっとした知識を得てもらえればと思います。This essay will discuss three areas related to the essay and essay writing. First, this paper will begin by defining the essay and its function. What is an essay? Next, a guide to essay writing will be introduced. Last, we will discuss how to evaluate an essay. This paper takes as its framework both the French ""dissertation"" and the Anglo-American essay.
MISC
1書籍等出版物
28講演・口頭発表等
10-
Third World Conference on Extensive Reading, Dubai. 2015年9月