Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
Division of Multicultural Education
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 多文化教育系 准教授
- 学位
- 修士 (外国語教育学)(関西大学大学院外国語教育学研究科)博士(英語学)(2023年3月 大東文化大学大学院 外国語学研究科)
- 連絡先
- kobayashi-s03
cc.osaka-kyoiku.ac.jp - 研究者番号
- 10821647
- ORCID ID
https://orcid.org/0000-0002-2549-3943- J-GLOBAL ID
- 201801017284152580
- researchmap会員ID
- 7000024235
研究キーワード
7研究分野
1経歴
9-
2025年4月 - 現在
-
2023年4月 - 現在
-
2021年4月 - 2025年3月
-
2021年 - 2023年3月
-
2018年3月 - 2021年3月
学歴
1-
2005年4月 - 2007年3月
委員歴
5-
- 現在
-
- 現在
-
2020年4月
-
2018年10月
-
2018年3月
受賞
7論文
40-
Computers in Human Behavior Reports 20 1-9 2025年12月 査読有り筆頭著者
-
大阪教育大学紀要 人文社会科学・自然科学 73 51-66 2025年2月 査読有り筆頭著者
-
Technology in Language Teaching & Learning vol 6(3) 1-21 2024年9月30日 査読有り<jats:p>Second language learners, particularly those with lower proficiency, often struggle with insufficient practice and heightened anxiety when speaking. This case study investigates the impact of one-onone online conversation lessons on a university student’s speaking skills and language anxiety. The participant, a university student with low proficiency in the target language, engaged in eight online lessons. Quantitative measurements of speaking skills and anxiety levels were taken using pre- and post-tests. Results indicated that the online lessons effectively improved the participant’s speaking abilities and reduced their anxiety. Qualitative analysis of lesson and interview transcripts highlighted specific factors contributing to these changes, such as the role of feedback. This study adds to the field of technology in language learning by demonstrating the potential of online conversation lessons with corrective feedback as an effective individual learning modality for lower-level second language learners.</jats:p>
-
Technology in Language Teaching & Learning 6(2) 1-18 2024年6月18日 査読有りThis study explores the affective aspects ― Willingness to communicate (WTC) and International Posture (IP) ― and speaking skills after using technological tools. Online synchronous meeting tool, Zoom, and the asynchronous tool, Padlet, were used as online learning platforms. Data were collected using an 8-item questionnaire on the WTC and a 20-item questionnaire on IP. They were pre-existing questionnaires developed for the Japanese context and were administered to 34 college students before and after their lessons. Participants’ speaking ability was tested twice (pre- and post-tests). Open-ended responses and participant reflections were also analyzed to gain further insights. Results showed significant effects on enhancing WTC, IP and speaking skills of participants with regard to ICT-based International Interactions. In addition, positive communication experiences with cross-cultural partners using Zoom and Padlet led to higher affective aspects and learning motivation. The findings suggest the viability of Padlet and Zoom as a tool for all proficient learners because of their relative ease of use and data management features. The implication of this study is relevant to a pedagogical tool in online exchanges for the current generation of students.
-
全国英語教育学会紀要 ARELE(Annual Review of English Language Education in Japan) (35) 177-192 2024年3月 査読有り筆頭著者
MISC
25-
Japan Society of English Language Education 2024年8月 査読有り
-
The 21st Asia TEFL International Conference with KICE & KOREA TESOL 118-119 2023年8月 査読有り筆頭著者
書籍等出版物
38講演・口頭発表等
92-
Japan Society of English Language Education 2025年8月9日
-
Kobe JALT: Japan Association for Language Teaching 2025年5月24日 招待有り
-
鹿児島県 令和6年度外国語指導助手の指導力等向上研修 2024年11月14日 招待有り
所属学協会
6共同研究・競争的資金等の研究課題
8-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 若手研究 2025年4月 - 2029年3月
-
科学研究費助成事業 2020年4月 - 2025年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2021年4月 - 2024年3月
-
2019年4月 - 2022年3月
-
[茨城大学 テニュアトラック教員研究費支援] 2020年4月 - 2021年3月
社会貢献活動
2その他
5-
2017年12月 - 2017年12月4技能5領域統合型授業におけるレベル別指導実践例 授業実践ビデオオンデマンド配信
