研究者業績

橋元 真央

ハシモト マオ  (Mao HASHIMOTO)

基本情報

所属
大阪教育大学 表現活動教育系 准教授
学位
修士(教育学)(大阪教育大学)
博士(学術)(京都工芸繊維大学)

研究者番号
80804153
J-GLOBAL ID
201801001054429155
researchmap会員ID
B000296561

論文

 11
  • 橋元, 真央, 大内, 祥鼓
    実践学校教育研究 25・26 49-58 2024年3月12日  筆頭著者
    type:Article 本研究では,教員養成系大学の大学生を対象として,新聞紙を使った表現運動の授業経験が,表現に対する認識や,表現運動・ダンス指導に対する困難さに及ぼす影響を明らかにすることを目的とした。その結果,表現に対する認識は,〈『踊る・創る・見る』に対する好き嫌い〉・〈学習効果〉・〈学習に対するつまずき〉の全3 要素において,授業前後で有意に変化した。表現運動・ダンス指導の困難さは,特に〈身体・技能面〉で有意に改善された。また授業後に,恥ずかしさを味わいながらも表現を楽しむことができるようになっているということを確認できたが,一方で1 回の授業では恥ずかしさの低減には不十分であることも示唆された。
  • 濱上卓磨, 川本康貴, 川北泰広, 橋元真央
    電子情報通信学会 ネットワークシステム研究会 信学技報 280-285 2023年3月  査読有り
  • Mao Hashimoto, Takayuki Shishido
    Creative Education 13(09) 2929-2943 2022年  査読有り
  • 宍戸隆之, 橋元真央
    人間環境学研究 19(1) 51-58 2021年5月24日  査読有り
  • Mao Hashimoto, Takayuki Shishido, Satoru Kowa
    Creative Education (12) 999-1010 2021年5月24日  査読有り
  • 宍戸隆之, 橋元真央
    人間環境学研究 17(1) 45-50 2019年  査読有り
  • 橋元 真央
    Advances in Physical Education 8(1) 71-83 2018年2月  査読有り
  • 橋元 真央
    Advances in Physical Education 7(3) 260-273 2017年7月  査読有り
  • 橋元 真央
    京都工芸繊維大学 2017年3月  査読有り
  • 橋元真央, 太田順康, 千住真智子
    大阪教育大学紀要. 第4部門, 教育科学 62(1) 105-115 2013年9月30日  
    本研究は,新体操競技者の演技創作に対する意識の相違を踏まえて,競技力を高める指導に関する検討を行うことを目的とした。本稿では大学生競技者を対象にアンケート調査を実施し,競技レベルや経験年数の違いによって「競技性」「芸術性」の2つの視点から演技創作への意識を分析した。その結果,競技者は競技レベルに応じて「競技性」と「芸術性」に関する意識のバランスを保ちながら演技創作に取り組み,特に,競技経験が約12年以上の競技者のうち競技レベルの高い者は,演技創作に対する「芸術性」の意識が高いことが明らかとなり,新体操に関わる美的な意識の高まりが,競技力を高める要因と関係していることが示唆された。The purpose of this study was to advance examination about instruction which heightens competition abilities based on the difference of the consciousness of the performance creative activity. In this paper, the questionnaire was carried out about the perception of performance creative activity, for the college student player, and it analyzed from a viewpoint of "Difficulty" and "Artistry" by the difference of game level, or years of experience in a rhythmic gymnastics. As a result, the player approached performance creation, holding the balance of the "Difficulty" and "Artistry" according to a game level. Especially, in experienced persons for about 12 years or more, the player with a high game level has the high consciousness of art to performance creation. And it was suggested that the rise of esthetic consciousness is related to the factor which the improvement of the performance.
  • 梅﨑さゆり, 中谷敏昭, 山本大輔, 中須賀巧, 橋元真央
    発育発達研究 2013(59) 27-40 2013年4月3日  査読有り
    This study investigated the effects of a coordination exercise program on quantitative and qualitative changes of throwing and catching ability with the subjects of 5 and 6-year-old 30 preschool children. A4-week control period and a 4-week exercise period were separately set. The exercise program was conducted for 40 minutes a day following the instruction guidance, during 8 days over 4 weeks. The subjects performed motion capacity tests (standing broad jump, side jump) and ball handling tests (control, catching,tennis ball handling) in each period. We evaluated the throwing and catching motions by using five typical developmental stages of motion patterns. As the results, we found a statistically significant increase in the side jump, catching, tennis ball handling and score evaluation for throwing and catching motions in the exercise period compared to the control period. The same results were obtained in both genders. These results suggested that, the coordination exercise program focused on basic ball handling technique may be beneficial to enhance the agility and ball handling capacity in preschool boys and girls aged 5-6, who need an adequate exercise instruction to improve their throwing and catching motions.

MISC

 1
  • 野村 照夫, 川端 悠郁, 橋元 真央, 来田 宣幸, 権野 めぐみ, 小谷 諒
    日本体育学会大会予稿集 70 258_3-258_3 2019年  
    目的:13-15歳のアーティスティック・スイミング選手の演技を時空評価し、その特徴を明らかにすること。方法:第22回13-15歳ソロ・デュエット大会(2019)のフリールーティンに出場した20名を対象とした。デジタルビデオカメラをスタンドの側方上部に設置した。演技状態属性とイベント発生時刻、水面上の2D-DLT法による2Hzの移動軌跡を求めた。さらに、競技得点と各変数の相関係数を検討した。結果&考察:離陸からの演技時間は135.8±5.5secであった。演技時間のうち、表現時間は97.4±10.3sec、顔浸漬時間は92.5±6.0secであった。演技時間と実施点に負の相関が認められた(r=-0.46, p<0.05)。垂直位演技時間や上半身演技時間にも同様な関係が認められたことより、頭を上にした演技時間が短い特徴を有するといえる。爆発的な短時間のブーストが高得点に関連すると考えられる。総移動距離は53.5±6.8mであった。プールパターンの横方向中心(12.5±1.1m)と合計点に有意な正の相関(r=0.47, p<0.05)が見られ、実施点、芸術点、難度点ともに同様な関係が認められた。したがって、競技力の高い選手はプールを広範に使う演技構成をしているといえる。

講演・口頭発表等

 9

担当経験のある科目(授業)

 22

Works(作品等)

 2

共同研究・競争的資金等の研究課題

 11

社会貢献活動

 10

メディア報道

 3