Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
研究者業績
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 教育学部教員養成課程 学校教育講座 名誉教授
- 学位
- 教育学修士(東北大学)博士(教育学)(東北大学)
- 研究者番号
- 00171033
- J-GLOBAL ID
- 200901058512271894
- researchmap会員ID
- 1000032011
- 外部リンク
研究分野
1経歴
3-
2001年3月
-
1987年4月 - 2001年2月
-
1984年4月 - 1987年3月
学歴
2-
1980年4月 - 1982年3月
-
1975年4月 - 1979年3月
受賞
1-
2011年11月
論文
169-
大阪教育大学紀要(総合教育科学) 69 163-174 2021年2月 査読有り筆頭著者
MISC
75-
現代のエスプリ = L'esprit d'aujourd'hui (494) 128-137 2008年9月
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University (Ser.Ⅳ Education, Psychology, Special Education and Physical Education) (51(1)) 1-10 2002年
-
Bulletin of the Institute for Educational Research (Osaka Kyoiku University) (7) 35-54. 2002年
-
大阪教育大学紀要(第(]G0004[)部門) 50(1) 27-45 2001年
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University(Ser.(]G0004[) Education, Psychology, Special Education and Physical Education) 49(2) 133-157 2001年
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University(Ser.(]G0004[) Education, Psychology, Special Education and Physical Education) 50(1) 27-45 2001年
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University(Ser.(]G0005[) Social subjects and allied problems) 50(1) 125-150 2001年
-
Bulletin of the Institute for Educational Research (Osaka Kyoiku University) (6) 41-57. 2001年
-
大阪教育大学紀要(第(]G0004[)部門) 49(1) 23-32 2000年
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University(Ser.(]G0004[) Education, Psychology, Special Education and Physical Education) 49(1) 23-32 2000年
-
Bulletin of the Institute for Educational Research(Osaka Kyoiku University) (35) 37-50 2000年
-
大阪教育大学紀要(第(]G0004[)部門) 47(2) 335-342 1999年大学から社会への移行における時間的展望と自我同一性の変化を検討するために,91年度大学入学コーホート20人の大学2年から卒業後2年までの5年間の変化を追跡調査した。その結果,第1に,大学時代に,時間的展望の未来と現在の側面は肯定的な方向へと変化するが,卒業してもその水準は維持されること,第2に,卒業後,教員になる者は求職の状態にある者よりも進路決定が早いことが明らかにされた。内容や変化パターンの個人差の検討,時代との相互作用の分析が今後の課題とされた。In order to clarify how adolescents may transit from university to work with reorganizing their time perspective and identity, twenty samples of the cohort entered into university at 1991 were followed up over 5 years from the second grade to graduates after 1 year. Findings showed that, firstly, the present and future dimension of time perspective were more positive than the second grade and were maintained after graduation and, secondly, those who became teachers explored career earlier than those who maintained to look for jobs after graduation did. The examination of contents and individual differences of time perspective and interaction between these findings and social changes should be necessary.
-
大阪教育大学紀要(第(]G0004[)部門) 48(1) 13-27 1999年現代青年の「インタラクティブ・ツール」と生活意識の関連を検討するために,大学と専門学校の学生で女性384人に対して質問紙調査を実施した。その結果,第1に,ポケベルや携帯電話は,電車内や友人との会話中が授業中よりも寛容になるという場面差がみられた。また,自分のものが鳴った場合は,使用者や関心のある者が関心のない者よりも寛容だったが,他人のものが鳴った場合にはそのような違いはみられなかった。第2に,「インタラクティブ・ツール」への関心は親密さ・回避(自分が傷つきたくない)・多忙感・空虚感とプラスの方向に関係したが,ボランティアを中心とする関心は別の次元であり,しかも空虚感との関連の方向がマイナスであった。The purpose of this study was to clarify how contemporary female adolescents may commit on the "interactive tools" such as "Tamagocchi", "Puri-Kura", beepers, portable telephones, personal computer communications, body touching and volunteers, by examining the relationships between the commitment on them and life feelings. Three hundred eighty four samples answered a questionnaire in 1997. Findings showed that firstly, they felt free to use or hear beepers and portable telephones more in a train and during talking with friends than during a lesson at school. At the same time, those who used or were interested in them did so more than others only in the case of their calling but there was no statistically significant difference in the case of other people to use. Secondly, commitments on interactive tools related to needs to intimacy, narcissism, pressure of business and low self-fullness but another dimension particular to volunteers showed high self-fullness.
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University(Ser. (]G0004[) Education, Psychology, Special Education and Physical Education) 47(2) 335-342 1999年
-
大阪教育大学教育研究所報 33(33) 19-31 1998年
-
Bulletin of the Institute for Educational Research (33) 19-31 1998年
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University(Ser. IV) 45(2) 207-226 1997年The purpose of this study was to examine age differences of time orientation in the relation to identity status between adolescence and middle age in Japan. One thousand eighty two adolescents (Age:M=20.0, SD=1.55, Range=18-24) and five hun-dred seventy five middle aged people (49.3, 4.41, 40-63) participated in the study. A questionnaire was composed of Time orientation Questionnaire (TOQ), Time Beliefs Scale (TBS), Experiential Time Perspective Scale (ETPS), and Identity Status Scale (ISS). TOQ measured and classified time orientation into 5 types by means of combi-nation of 2 dimensions, namely the most important time and connection of the present with the future. If the future was the most important, it was coded as "future orienta-tion" but if the present was so, it was "present orientation" and if the past was so, it was "past orientation." In the next step, if reasons of preference implicated the con-nection of the present with the future, it was labelled as "positive," but if not, it was as "negative. "These procedure was not available for past orientation, which resulted in nolabel. As the result, there were five types of time orientation: Positive Future Orientation (PFO), Positive Present Orientation (PPO), Negative Future Orientation (NFO), Negative Present Orientation (NPO), and Past Orientation (PO). Content analysis reliability, measured by the percentage rate of agreement between the two in- dependent raters excluding the coding of PO, was 83% and test-retest reliability, measured by the percentage rate of same types as those in 2 weeks later, was 80%. The relationships of time orientations with time beliefs and time attitude supported the validity of TOQ. Results indicated that getting PFO was likely to motivate identity attainment in adolescence and changing to PPO was likely to motivate identity reor-ganization in middle age. The necessity to measure time orientation by means of the combination of connectedness-of-present-with-future and predominantly-oriented-time was suggested since it clarified both commonness and distinctiveness in development of time orientation, especially the meaning of present orientation in middle age.時間的展望と自我同一性との関連の仕方が, 青年期と中年期で異なるかどうかを検討するために, 日本の青年1081人 (平均年齢=20.0歳, SD=1.55, 範囲=18-24) と中年576人 (49.3, 4.41, 40-63) に対して, 質問紙調査が実施された。質問紙は, 時間的指向性質問項目(TOQ), 時間的信念尺度, 時間的展望体験尺度, 同一性地位判別尺度から構成された。TOQは, 過去・現在・未来のうち最も重視する時間および未来と現在との関連の有無の2つの次元から,5つの時間的指向性のタイプを判別した。まず, "ポジティブな未来指向(PFO)"は, 未来を重視し, 現在の関連がみられるタイプである。"ネガティブな未来指向(NFO)"は, 未来を重視するが, 現在との関連がみられないタイプである。"ポジティブな現在指向(PPO)"は, 現在を重視し, 未来との関連がみられるタイプである。"ネガティブな現在指向(NPO)"は,現在を重視するが, 未来との関連がないタイプである。"過去指向(PO)"は, 過去を重視するタイプである。第三者とのTOQの評定の一致率は83%(POを除く), 再検査の一致率は80%だった。時間的信念および体験的時間的展望との関連の分析から, TOQは妥当性を持つと考えられた。結果から, 青年期は, PFOの獲得によって自我同一性が達成されるが, 中年期はPPOへの変化によって自我同一性が再編成されると考えられた。また, 時間的指向性は, 未来と現在との結合性と優勢な時間の指向性の2つの組み合わせから測定することが必要であり, それによって, 時間的指向性の年齢聞の共通性と特殊性の両方が明らかになり, 特に中年期の現在指向の意義がとらえられるとされた。
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University, Ser. (]G0004[) 44(2) 209-218 1996年
-
Bulletin of the institute for Educational Research. (31) 59-73 1996年
-
Vocational Science Study. 4 38-45 1996年
-
大阪教育大学紀要(第IV部門) 43(2) 187-201 1995年現代青年の価値観と生活意識の関連について,2789人の青年を対象に津留ら(1975)の研究の追試を行った。オールポート・ヴァーノン価値テストの追試的検討では,価値観と生活意識の明確な関連を見いだすことができなかった。そこで,方法論上の問題点を検討し,価値モデルの抽出方法の試案を提出した。その分類方法による生活意識得点は,男性で"権力"が,女性では"社会"が高いことが特徴的で,価値類型と生活意識との関連を確認することができた。Allport-Vernon values inventory and Life feelings scale were administered to a sample of 2789 adolescents for the purpose of re-testing the following hypothes:Values would be related to life feelings.However the hypothesis was not supported using the original case classification criterion as well as Tsuru et al.(1975).After that the criterion was improved and then the result showed the partial relationship between values and life feel-ings.Directions for future reserch were discussed.
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University Ser. IV 43(2) 145-160 1995年
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University Ser. IV 43(2) 187-201 1995年現代青年の価値観と生活意識の関連について,2789人の青年を対象に津留ら(1975)の研究の追試を行った。オールポート・ヴァーノン価値テストの追試的検討では,価値観と生活意識の明確な関連を見いだすことができなかった。そこで,方法論上の問題点を検討し,価値モデルの抽出方法の試案を提出した。その分類方法による生活意識得点は,男性で"権力"が,女性では"社会"が高いことが特徴的で,価値類型と生活意識との関連を確認することができた。Allport-Vernon values inventory and Life feelings scale were administered to a sample of 2789 adolescents for the purpose of re-testing the following hypothes:Values would be related to life feelings.However the hypothesis was not supported using the original case classification criterion as well as Tsuru et al.(1975).After that the criterion was improved and then the result showed the partial relationship between values and life feel-ings.Directions for future reserch were discussed.
-
Bulletin of the Institute for Educational Research (30) 61-68 1995年
-
大阪教育大学紀要(第IV部門) 42(2) 187-216 1994年時間的展望の研究を生涯発達の観点から展望し,従来の研究の到達点と今後の研究課題を整理した。従来の研究の結果は,"青年期は未来指向だが,老年期は現在指向であり,中年期はその転換期である"という仮説としてまとめられた。また,今後の課題として,第1に,時間的展望の測定技法の検討と開発,第2に,結果の解釈において状況要因と個人要因を混同しないこと,第3に,時間的展望と時間的指向性を区別すること,第4に,未来指向か否かという二分法を越えて,"ポジティブな現在指向"の可能性を検討することがあげられた。最後に,時間的展望をめぐる概念の整理の試みがなされた。The present study attempted to review the research on time perspective in the view point of life-span development.The results of previous study suggested it as a hypothesis that adolescents showed foture orientation but old aged person did present orientation and that middle age was a turning point from future orientation to present orientation.As the further remarks,(1)the examination of previous methods to measure time perspective and development of more valid ones,(2)the interpretation of results with distiction between the effects of personal factor and context,(3)the necessity to distinguish time orientation from time perspective and to examine the possibility of"positive present orientaion"were suggested.An arrangement of concepts of time perspective was presented.
-
大阪教育大学紀要(第IV部門) 43(1) 37-47 1994年秋葉ら(1994)の調査データから,20歳から25歳までの184人の勤労青年と69人の大学生を抽出し,学歴によって価値観と生活意識がどのように異なるかを検討した。その結果,生活意識の学歴による違いは生活の枠組みのような側面で多くみられたが,内的感情にかかわる側面では少なかった。また,価値観では,オールポート・ヴァーノン価値テストの社会的を徐くすべての特性で差がみられ,学歴によって異なることが示された。特に,高卒男子は理論的・経済的・権力的が高く,審美的・宗教的が低いことが特徴的であった。One hundred eighty four working adolescents and 69 university students from 20 to 25 years old were sampled from the data collected by Akiba et al(1994)and analyzed in order to clarify the differences of values and life feelings among working adolescents by different academic carreers.The results were as followings:(1)The differences of life feelings by academic carrers were considered to be more in a life structure than in an interpersonal relationship and a self-perception.(2)The differences of values by them were shown in all traits excluding the social in the Allport-Vernon values inventory,and especially those who graduated from only senior high school were rather more theoretical,economic,and political and less aesthetic and religious than others.
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University Ser. IV 42(2) 187-216 1994年
-
Bulletin of the Institute for Educational Research. (29) 19-28 1994年
-
Memoirs of Osaka Kyoiku University Ser. IV 43(1) 37-47 1994年秋葉ら(1994)の調査データから,20歳から25歳までの184人の勤労青年と69人の大学生を抽出し,学歴によって価値観と生活意識がどのように異なるかを検討した。その結果,生活意識の学歴による違いは生活の枠組みのような側面で多くみられたが,内的感情にかかわる側面では少なかった。また,価値観では,オールポート・ヴァーノン価値テストの社会的を徐くすべての特性で差がみられ,学歴によって異なることが示された。特に,高卒男子は理論的・経済的・権力的が高く,審美的・宗教的が低いことが特徴的であった。One hundred eighty four working adolescents and 69 university students from 20 to 25 years old were sampled from the data collected by Akiba et al(1994)and analyzed in order to clarify the differences of values and life feelings among working adolescents by different academic carreers.The results were as followings:(1)The differences of life feelings by academic carrers were considered to be more in a life structure than in an interpersonal relationship and a self-perception.(2)The differences of values by them were shown in all traits excluding the social in the Allport-Vernon values inventory,and especially those who graduated from only senior high school were rather more theoretical,economic,and political and less aesthetic and religious than others.
-
Bulletin of the Institute for Educational Research 28(28) 41-44 1993年
書籍等出版物
72Works(作品等)
6共同研究・競争的資金等の研究課題
14-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2023年4月 - 2026年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2017年4月 - 2022年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2011年4月 - 2015年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2008年 - 2010年
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2005年 - 2007年