Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
Division of Health and Safety Sciences Education
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 健康安全教育系 教授
- 学位
- (BLANK)(Osaka Kyoiku University)教育学修士(大阪教育大学)
- 研究者番号
- 20243280
- J-GLOBAL ID
- 200901088298310433
- researchmap会員ID
- 1000032095
論文
21MISC
18-
大阪教育大学紀要. 第III部門, 自然科学・応用科学 49(2) 285-291 2001年
-
大阪教育大学紀要. V, 教科教育 49(1) 175-182 2000年保健教育は, 保健学習と保健指導から構成されている。高等学校の教科『保健』は, 「現代社会と健康」, 「環境と健康」, 「生涯を通じての健康」および「集団の健康」について履修することになっている。しかし, 保健教育は期待されるほど成果が得られていないと考えられている。高等学校の保健教育の現状を調査するため, 大阪府下公立高校の保健担当教諭を対象に, アンケートを実施した。授業の進行状況, 難易度, および実施形態など, 科目『保健』の授業の実態を中心に検討を加えた。その結果, 「現代社会と健康」の単元では, ほぼ一通り授業が実施されていた。しかし, その他の単元では, 授業が一部の項目しか実施されていなかった。保健の授業の難易度については, 授業の進行状況が良好な単元ほど容易であると回答する割合の多い傾向が認められた。授業全体を通しては容易であると回答したものが50%であった・年齢の高い教諭の方が, より授業が進み, かつ授業は容易であるとする傾向であった。O157の感染事件後に食中毒について再教育していた教諭は27%であった。保健の授業をティーム・ティーチング方式で実施しているものは, わずか3%と低率であった。授業の進行状況は, 生徒が高い関心を示している学習内容に影響されていると考えられた。また, 教育現場では教師の授業以外の仕事が多く, 十分な情報収集や教材研究ができていない現状が推測できた。Health education consists of health teaching and health guidance. Students are required to take the subject "health" in high schools, and they deepen their understanding through such units as "the present community and health". However, it must be admitted that the result of health education is not so satisfactory as expected. The questionnaire was sent in February 1998 to health teachers in high schools of Osaka prefecture to examine the actual situation in health teachers in high schools of Osaka prefecture to examine the actual situation in health teaching. Almost all of them taught the teaching unit of "the present community and health", however, they didn't teach the other units completely. The faster they advanced in their teaching units, the easier they felt the units to teach, and 50% of health teachers answered "easy" to health teaching as a whole. Senior teachers advanced more in their teaching and felt easier than younger teachers. As for remarkable tendency, 27% of them retaught about O157 when the infection of that occured. Only 3% of them introduced team teaching. The progress in classes seemed to be influenced by contents and interests students showed. It was supposed that teachers were too busy to collect information or to develop teaching materials regarding new health problems.
書籍等出版物
4共同研究・競争的資金等の研究課題
4-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2012年4月 - 2016年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2006年 - 2007年
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2004年 - 2006年