Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
研究者業績
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 教育学部 教育協働学科 教育心理科学講座 教授(名)
- 学位
- 学術修士(大阪大学)博士(人間科学)(大阪大学)
- 連絡先
- hori
cc.osaka-kyoiku.ac.jp - 研究者番号
- 60173613
- J-GLOBAL ID
- 200901009406294256
- researchmap会員ID
- 1000032106
研究キーワード
4主要な経歴
8-
2021年4月 - 現在
-
2002年4月 - 2021年3月
-
1992年4月 - 2002年3月
学歴
3-
1980年4月 - 1983年6月
-
1978年4月 - 1980年3月
-
1974年4月 - 1978年3月
委員歴
10-
2015年6月 - 現在
-
1985年10月 - 2023年9月
-
2021年11月 - 2022年3月
-
2011年3月 - 2020年3月
-
2015年4月 - 2018年3月
論文
77-
Educastional Gerontology 44(5-6) 354-369 2018年5月 査読有り
-
EDUCATIONAL GERONTOLOGY 42(10) 717-728 2016年10月 査読有り
-
大阪教育大学紀要 Ⅳ 教育科学 65(1) 209-216 2015年9月 筆頭著者本稿は,従来のアンドラゴジー(成人教育学)の年齢枠組み論争のうえに,高齢者教育学(ジェロゴジー)の是非論を重ね合わせ,高齢者教育学の存立基盤を探るものである。高齢者教育学擁護論の立場からは,高齢期の質的な独自性が独自の教育学的アプローチを必要とするという論が示された。高齢者教育学不要論の立場からは,高齢期学習の独自性を認めたとしても,それだけでは固有の教育原理は生まれないという主張が示された。両者の議論の根底には,学問をいかにとらえるかという基底的問題意識があるといえる。After the reconsideration of the controversy on andragogy, this paper reexamined the framework of "gerogogy", whether this idea and framework are necessary or not. Supporters of gerogogy are in the position that older adulthood is a qualitatively unique period of human life cycle, which claims a peculiar educational approach. Dissenters to gerogogy claim that however unique characteristics of older adult learners are admitted, this does not mean special academic discipline is needed. Underlying premise to this controversy is our viewpoint toward academic discipline.
-
大阪教育大学紀要 Ⅳ 教育科学 64(1) 181-192 2014年9月 責任著者本稿1)の目的は,看護学生の看護学実習において,社会的スキルと看護実践能力を育むために,成人教育の視点を看護学基礎教育に取り入れることの有用さを確認するところにある。社会的スキルと看護実践能力の学習活動には関連があり,学習活動が効果的に行われている学習者は,成人教育の視点からみた考えや行動を経験しているのではないかという仮説をもとに,成人教育の理論である「経験学習論」(デビッド・コルブ),「省察的実践論」(ドナルド・ショーン),「状況的学習論」(レイヴとウェンガー)の考え方を部分的に取り入れた質問紙を作成し,看護専門学校学生154名を対象に,自記式質問紙調査を行った。その結果,1社会的スキルを従属変数とした学習活動の回帰分析の結果,実習前と後で有意差がうかがわれた(β=.51),2成人教育の視点との関連では,経験学習・状況的学習に有意な関連がみられたことが示された。これらの結果より,看護基礎教育に経験学習と状況学習という成人教育の理論の視点を取り入れることの有用性が示唆された。社会的スキルと看護実践能力の双方を育成するうえでも,「経験学習」「状況学習」の視点を,実践コミュニティへの参加というかたちで取り込んでいくことが重要だといえる。The purpose of this article is to assess the usefulness of incorporating the idea of adult education in nursing students' basic education and practice for developing social skills and nursing practice competency of the students. Under the hypotheses of the relationship between nursing students' social skills and their learning activities and also of the relationship between effective learning and nursing practice based on the ideas and actions of adult education, a self-rated questionnaire survey was conducted to 154 nursing students. Partially incorporated ideas of adult education were David Kolb's "Experiential Learning," Donald Schön's "Reflective Practice," and Lave & Wenger's "Situated Learning." Results were as follows; 1) results of regression analysis of learning activities with the dependent variable of social skills were significant (β= .51), 2) the ideas of "experiential learning" and "situated learning" have significant relationships with effective learning. Thus it was suggested that incorporating the ideas of "experiential learning" and "situated learning" into nursing education can be useful. For cultivating social skills and nursing practice competency of nursing students, incorporating the ideas of experiential learning and situated learning as a form of participating into the community of practice is important.
-
大阪教育大学紀要 Ⅳ 教育科学 62(2) 145-162 2013年2月 責任著者本稿の目的は,摂食・嚥下障害リハビリテーションに従事する言語聴覚士の卒後研修の可能性を,成人教育の理論にもとづく研修の可能性に関する質問紙調査から診断するところにある。マルカム・ノールズのアンドラゴジー論とドナルド・ショーンの行為のなかのふり返り論を成人教育理論の軸と位置づけたうえで,これらの視点を組み込んだ質問紙調査を,臨床現場の言語聴覚士を対象に実施した。その結果,アンドラゴジー論の適用は必ずしも支持されなかったが,その要素である自発学習とふり返りの有無との間の関連が示された。ふり返りの有無別では,臨床中の直観的実践とその言語化がふり返り経験者に多いことが示された。これらの結論をもとに新しい卒後研修プログラム構築の示唆が示された。The purpose of this article is to assess the possibility of graduate clinical training of speech therapists engaging in dysphagia rehabilitation practice, from the viewpoint of adult education theory. Malcolm Knowles'idea of andragogy and Donald Schön's idea of reflective practice were incorporated into the questionnaire surveys to speech therapists. Findings told us that Knowles' idea of andragogy itself did not fit well to the practices of dysphagia. However, the idea of learner's self-directedness had a relationship with the frequency of reflective practice. Also, the frequency of reflective practice had a positive relationship with intuitive practice and its verbalization. Finally, implications for new types of training programs were suggested.
-
大阪教育大学紀要 Ⅳ 教育科学 58(1) 173-185 2009年9月 筆頭著者元マックス・プランク研究所研究員のポール・バルテス(1939~2006)は,1970年代から2000年代にかけて独自の生涯発達心理学を提唱してきたが,まだ彼の生涯発達論の全体像は十分に検討されていない。本稿は,生涯学習/社会教育領域の理論と実践への示唆を得ることをねらいとして,以下の3点から彼の生涯発達論の考察を行うものである。第一は,バルテスの生涯と著作を検討することである。第二に,バルテスの生涯発達論の核となる「選択的最適化とそれによる補償」の理論の内実を再検証することである。第三に,高齢期における発達のポジティヴな側面である,「知恵」概念を検討することである。この概念を用いてバルテスは,ポジティヴ・エイジングの体現化された部分を説明しようとしたが,しかし人生第四期の人びとの現実に直面した彼は,それまでの理論の修正の必要性を痛感した。とはいえ,ポジティヴ・エイジングを生涯にわたって追い求めた彼の姿勢は,生涯学習/社会教育の研究者にも必要とされる資質だといえよう。Paul Baltes (1939 - 2006), former researcher of Max Planck Institute, was an architect of lifespan developmental psychology from 1970s to 2000s. Holistic picture of his theory of human lifespan development was not fully examined in the literature of Japanese lifelong learning social education. In order to shed some suggestive light on the theory and practice of social education, this article attempts to reevaluate his theory of life-span development from the following three angles. The first is an examination of Baltes' bibliography and works in an effort to understand a total image of his life. The second is a reconsideration of Baltes' main theory of life-span development, namely "Selective Optimization with Compensation." The third is an examination of his idea of wisdom, positive aspects of human development in our later adulthood. With the idea of wisdom, Baltes elucidated the culmination of positive aging, but facing the realities of the oldest-old people, he then realized the needs of revision of his theory. But his attitude toward positive aging itself is a quality needed for the researchers in lifelong learning social education.
-
Educational Gerontology 29(7) 585-595 2003年8月 査読有り
-
大阪教育大学紀要 Ⅳ 教育科学 50(1) 147-156 2001年8月 筆頭著者本稿は,大学生を対象に実施された「読書と電子メディア利用に関する調査」のデータをもとに,大学生の読書行動の規定要因を探るものである。利用者の利用時間を主軸として各種メディアの親近性を分析した結果,集中性と娯楽性+情報収集性という点で,読書とインターネット利用とは近い距離にあることが示された。また読書行動への規定要因分析では,多くのメディアが読書行動に阻害的な方向を向いていたのに対し,インターネットのみが促進的な方向を向いていることが示された。一方で,電子メールとネットサーフィンは,あまり読書行動に促進的な影響をおよぼしていないことも示された。By analyzing the data on book use and new media use of college students, we gained two conclusions. 1) By the analysis of media's characteristics, books and internet are supposed to be very intimate medias; i.e., intensity and entertainment + information resource. 2) By the analysis of contributing factors to book reading, using multiple regression analysis, internet is supposed to have an affinity with book reading, although mails and net surfing are not so much contributing factors.
-
大阪教育大学紀要 Ⅳ 教育科学 48(1) 125-138 1999年8月 責任著者本稿は,京都市を事例として,1970年代から90年代にかけて地方自治体の社会教育費がどのように変化してきたのかを経年的に明らかにしようとするものである。京都市では,1981年に財団への管理・運営委託のともなった社会教育総合センターが設置された。1990年前後には,国の生涯学習整備体制への移行に連動して市の生涯学習部への機構改革が行われた。これら2つの大きな節目が,社会教育財政にどう反映したのか。京都市の歳入歳出予算・決算書などを手がかりに分析を行ったところ,この2つのポイントで教育費に占める社会教育費の比率が増加していること,これらと連動して社会教育費支出内訳に変化がみられたことが示された。Finantial trends of social education between 1975 to 1995 of Kyoto City was analyzed in this paper. Social Education Center of Kyoto City was constructed in 1981 with an administrative trust to a third sector. Restructuring of educational board in Kyoto City was performed coupled with an aftermath of national trends for lifelong learning society. How were these two trends reflected in budgetsaccounts of Kyoto City? Results of trends analysis showed costs for social education were increased in these two points and the composition of costs have changed after these points.
-
大阪教育大学紀要 Ⅳ 教育科学 47(1) 153-164 1998年8月 筆頭著者本稿は,中高年層の者(平均年齢49.0歳)165名に対する老いと死への意識調査の結果の構造化と考察を行うものである。中高年の老いへの意識は,大学生の意識に比べてポジティヴなものであった。多重コレスポンデンス分析による構造化の結果,老いへの意識は,ポジティヴなグループとネガティヴなグループに二分された。30歳から50歳にかけて年をとることへの評価は高齢者の評価に近く,60歳から80歳にかけて年をとることへの評価は,逆に青年層の評価に近かった。中高年の死へのイメージは,大学生に比べて,具体的な死に関する経験と相関が強かった。また,日常生活において死を前向きにとらえる姿勢は,死を客観的にとらえる姿勢と近い関係があることが示された。A questionaire survey on middleager's attitudes toward aging and death (N=165, mean age:49.0) was performed. The data of middleagers portrayed rather positiveneutral attitudes on aging as compared to those of college students. With a help of multiple correspondence analysis, two groups were detected: positive and negative. Middleager's evaluation of a period age 30 to 50 was similar to that of youngsters, whereas evaluation of age 60 to 80 was similar to that of the aged. As for the attitudes toward death, middleager's images on death seemed to be closer to the experiences on death. Positive attitudes toward aging and death in daily life had some connection with objective judgements of aging and death.
-
大阪教育大学紀要 Ⅳ 教育科学 46(2) 153-166 1998年1月 筆頭著者本稿は,大阪府柏原市における生涯学習基本調査のデータをもとに,人間関係の視点から人びとの老後の生活設計に関する分析を試みたものである。数量化III類による分析の結果,人間関係の視点からみた老後への意識構造が,40代以前の層で「学校・職場-家族・地域」と二分されるのに対し,50代以上では「職場・地域-家庭」と二分されること,さらに50代くらいから男女とも地域・家族を重視する意識構造へと収斂することが示された。しかし,50代以上の意識の男女差を細かく見ると,男性は配偶者・親戚関係に向かいやすいのに対し,女性は血縁関係を超えた関係に向かいやすいということが示された。Based on lifelong learning survey data in Kashiwara City, Osaka Pref., we analyzed the problems of later life planning from the viewpoint of human relations. Analysis by Hayashi's quantification method III revealed that structures of attitudes toward human support in later life ware different between poeple under 49 (jobschool vs. familycommunity) and people over 50 (jobcommunity vs. family). Moreover attitudes of male and female became similar in their 50's, however male looked to family relations and female to beyond family relations.
-
大阪教育大学紀要 Ⅳ 教育科学 46(1) 1-12 1997年8月 筆頭著者本稿は,奈良県川西町における生涯学習基本調査のデータをもとに,近日中に図書館が設置される地域住民の図書館利用意志とその規定要因を分析したものである。数量化I類による規定要因分析の結果,図書館利用にプラスの方向に影響を与えるカテゴリーとしては,「他の図書館の利用経験」「学生など」「40代」「学級・講座への参加」などが示され,マイナスの方向への影響を与えるものとして,「60代以上」「学習関心なし」「広報を読まず」「技能職」などが示された。これらのカテゴリーの多くは,図書館既設置地域の公共図書館利用者像とも重複するものであった。Based on lifelong learning survey data in Kawanisi-cho, Nara Pref., we analyzed main influencing factors on people's attitudes towards public library use. Analysis by Hayashi's quantification method I revealed that factors of positive influence on library use were `usage of other libraries', `students', `40s', `attendance of learning classes' and negatively influencing factors were `older people', `indifference to learning', `manual worker'. Factors detected are similar to the image of pulic library frequent users.
MISC
69書籍等出版物
50講演・口頭発表等
11-
第9回日韓学術交流研究大会(日本社会教育学会・韓国平生教育学会主催) 2017年11月26日 招待有り
担当経験のある科目(授業)
13共同研究・競争的資金等の研究課題
17-
日本学術振興会 科学研究費 2023年4月 - 2025年3月
-
日本学術振興会 科学研究費 2020年4月 - 2025年3月
-
日本学術振興会 科学研究費 2016年4月 - 2019年3月
-
日本学術振興会 科学研究費 2015年4月 - 2017年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2011年 - 2013年