Division of Math, Sciences, and Information Techno

安積 典子

アサカ ノリコ  (Noriko Asaka)

基本情報

所属
大阪教育大学 理数情報教育系 講師
学位
薬学修士(京都大学)
Doctor of Pharmaceutical Science(Kyoto University)
薬学博士(京都大学)

研究者番号
50200829
J-GLOBAL ID
200901066557434150
researchmap会員ID
6000005610

研究キーワード

 4

経歴

 4

論文

 19
  • 安積 典子, 向井 大喜, 種田 将嗣, 平川 尚毅, 日高 翼, 仲矢 史雄, 種村 雅子, 萩原 憲二, 秋吉 博之, 川上 雅弘
    大阪教育大学紀要. 総合教育科学 72 335-354 2024年2月29日  
    type:Article 著者らは,小学校若手教員対象の課題探究型理科研修を毎年実施してきた。2020~21年はコロナ禍によりオンデマンドで実施したが,本稿で論じる2022年の研修では対面形式を再開した。再開した対面研修で,オンデマンドの個人学習用に開発したワークシートを,グループの中での個人の学びの支援のために使用した。同じく個人の振り返り用に開発した探究の流れ図の形式を,グループ活動のまとめポスターに使用した。まとめポスターの評価ルーブリックを開発し,グループ活動を評価した。グループ活動の評価と個人のワークシートの記述から,受講者の学習状況を推測した。併せて,受講者の理科の知識や実験技能の実態について知見を得た。 We have conducted problem-solving and inquiry-based science training for young elementary school teachers every year. In 2020~21, it was conducted on demand due to the corona disaster, but in the 2022 training discussed in this paper, the face-to-face format was resumed. In the resumed face-to-face training, worksheets developed for individual learning in on-demand training were used to support individual learning in groups. The form of the inquiry flow chart,which was also developed for individual reflection, was used as a summary poster for group activities. We developed an evaluation rubric of summary posters and evaluated group activities. From the evaluation of group activities and the description contents of individual worksheets, we estimated learning status of the participants. We also obtained knowledge about the actual state of science knowledge and experimental skills of the participants.
  • 安積 典子, 向井 大喜, 種田 将嗣, 平川 尚毅, 川上 雅弘, 萩原 憲二, 秋吉 博之, 仲矢 史雄, 山内 保典
    大阪教育大学紀要. 総合教育科学 71 349-364 2023年2月28日  査読有り筆頭著者責任著者
    type:Article コロナウイルス感染拡大の状況下,小学校若手教員を対象として,探究型理科研修をオンデマンドで実施した。研修実施のため,実験を動画で視聴しながら科学的問題解決の過程を学習するプログラムをGoogle Classroom上に作成した。受講者の到達度評価のためにルーブリックを作成し,評価を試みた。研修の実施と評価から以下の結果を得た。(1)受講者の9割が,オンデマンドプログラムを完全に終了した。(2)3人の評価者による評価の一致度の分析から,ルーブリックの改善のための知見を得た。(3)ルーブリック評価の結果から,科学的問題解決の過程の学びについての受講者の課題が示唆された。(4)水溶液の性質に関する小学校若手教員の知識の現状が明らかになった。 Due to the spread of coronavirus infection, we conducted on-demand teacher training of scientific inquiry activity for young elementary school teachers. To carry out the training, we developed a program on Google Classroom to learn the process of inquiring scientific problems by watching videos of experiments. We also created a rubric to evaluate the achievement of the learners and tried to evaluate it. The following results were obtained from the implementation and evaluation of the training. (1) 90% of the participants have completed the on-demand program. (2) From the analysis of the degree of agreement of the evaluations by the three evaluators, the knowledge for improving the rubric was obtained. (3) The results of the rubric evaluation suggested the young elementary school teachers' challenges in learning the process of solving scientific problems. (4) The current state of knowledge of young elementary school teachers regarding the properties of aqueous solutions has been clarified.
  • 安積典子
    化学と教育 68(4) 174-175 2020年4月  査読有り筆頭著者
  • 安積 典子, 萩原 憲二, 種田 将嗣, 川上 雅弘, 仲矢 史雄, 秋吉 博之
    大阪教育大学紀要. 総合教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University 68 15-30 2020年2月  査読有り筆頭著者責任著者
  • Yasuo Tohda, Takeshi Yanagidani, Noriko Asaka
    BULLETIN OF THE CHEMICAL SOCIETY OF JAPAN 89(7) 810-822 2016年7月  査読有り
    The first example of abnormal Michael reaction of an active methylene compound, 2-acylmethyl-4,4-dimethyl-2-oxazoline with acetylenic ketone in acetonitrile is reported. The reaction accompanies 1,3-migration of the acyl group of the substrate to give 2-(3-acyl-1-buten-4-on-l-yl)-2-oxazoline, which was easily cyclized to 5-acyl-2-pyridone derivatives by treatment with silica gel. Selectivity of the reaction depends on bulkiness of all the substituents of both the substrate and the reagent. The selectivity is interpreted in terms of reduced kinetic acidity of an initial anionic adduct intermediate by both steric and electronic factors.

MISC

 29
  • 安積典子, 向井大喜, 種田将嗣, 平川尚毅, 川上雅弘, 萩原憲二, 秋吉博之, 仲矢史雄, 山内保典
    日本理科教育学会全国大会発表論文集(Web) (20) 2022年  
  • 安積 典子, 種田 将嗣, 萩原 憲二, 川上 雅弘, 秋吉 博之, 山内 保典, 尾崎 拓郎, 生田 享介, 吉本 直弘, 仲矢 史雄
    日本科学教育学会年会論文集 45 615-616 2021年  
    2020年のコロナウイルス感染拡大の影響で,小学校若手教員を対象に8月に実施予定であった課題探究型の理科研修を,対面形式で実施することができなくなった.その代替策として,Google Classroomを用いたe-ラーニングプログラムを新たに開発して,大阪教育大学柏原キャンパス近隣地域の1自治体の教育委員会と連携し,オンデマンド型の研修を実施した.対面研修のようなグループ活動を組み込むことは出来なかったが,対面研修にも活かすことができる,特色あるプログラムを作成することができた.
  • 安積 典子, 川上 雅弘, 山内 保典, 仲矢 史雄, 萩原 憲二, 秋吉 博之, 生田 享介, 岡崎 純子, 種田 将嗣, 辻岡 強, 中田 博保, 吉本 直弘
    日本科学教育学会年間論文集 44 351-354 2020年8月  筆頭著者
    <p>著者らは,小学校の若手教員を対象にした課題探究型の理科研修を年1回実施している.その課題は,5本の同じ容器に入った正体不明の5種類の水を,8種類の候補の中から同定するというものである.従来の研修では,全班の水の組合せが同じで,実験に必要な器具を事前に教卓に用意するなど暗黙のヒントが多く,学びの到達度に課題があった.そこで2019年度の研修では,班ごとに容器と中身の組み合わせを変え,実験器具を事前に見せないようにした.その結果,正解した班の割合は減ったが,科学的なものの考え方や,問題解決の方法に関する受講者の意識は高まった.不正解事例についての考察から,研修改善のための有用な知見を得た.</p>
  • 安積典子, 川上雅弘, 山内保典, 仲矢史雄, 萩原憲二, 秋吉博之, 生田享介, 岡崎純子, 種田将嗣, 辻岡強, 中田博保, 吉本直弘
    日本科学教育学会年会論文集(Web) 44th 2020年  
  • 安積典子, 川上雅弘, 山内保典, 仲矢史雄, 萩原憲二, 秋吉博之, 片桐昌直, 片桐昌直, 井奥加奈, 生田享介, 岡崎純子, 川村三志夫, 神鳥和彦, 種田将嗣, 辻岡強, 任田康夫, 中田博保, 廣谷博史, 堀一繁, 向井康比己, 吉本直弘
    日本科学教育学会年会論文集(Web) 43rd 2019年  

書籍等出版物

 1
  • 渥美, 茂明, 尾関, 徹, 越桐, 國雄, 関, 隆晴, 西村, 年晴, 松村, 京子, 横井, 邦彦 (担当:分担執筆, 範囲:1.6.1 X線)
    丸善出版 2016年11月 (ISBN: 9784621300480)

所属学協会

 3

共同研究・競争的資金等の研究課題

 4