Division of Advanced Professional Teacher Educatio

佐々木 靖

ササキ ヤスシ  (Yasushi Sasaki)

基本情報

所属
大阪教育大学 総合教育系 教授
学位
教育学士(大阪教育大学)

研究者番号
50813747
J-GLOBAL ID
202101015408390967
researchmap会員ID
R000029946

論文

 4
  • 水野 治久, 梅川 康治, 糸井川 孝之, 佐々木 靖
    大阪教育大学紀要. 総合教育科学 70 35-42 2022年2月28日  
    type:Article 小学校・中学校教員を対象にウイズコロナ時代の学級経営のニーズと情緒的消耗感の関連を明らかにするために,中学校教員111名,小学校教員244名,合計355名を対象に調査を実施した。教員の子ども指導に対するニーズ尺度は学習活動,問題行動,家庭環境の3因子が抽出された。教員の子どもの指導に対するニーズ尺度の下位尺度,学習活動,問題行動,家庭環境,性別,学校種,学級担任の有無,経験年数,教員の居住地(東日本,西日本)を独立変数,情緒的消耗感を従属変数とする重回帰分析が実施された。その結果,学習活動,問題行動が情緒的消耗感に正の影響,男性教員より女性教員の情緒的消耗感が高いことが明らかになった。 The purpose of this study was to investigate elementary and junior high school teachers' needs with classroom management and their emotional exhaustion. 111 Junior high school teachers and 244 elementary school teachers (355 in total) answered the online questionnaire in March 2021. The Scale for need for teachers' guidance to student revealed 3 factored-structure: academic activity, behavioral problems, and family environment. In order to clarify the predictors of teachers' emotional exhaustion, multiple regression analysis was conducted. The results indicated that academic activity and behavioral problems were positively related to teachers' emotional exhaustion and female teachers tended to have higher scores of emotional exhaustion compared to male teachers.
  • 佐々木 靖
    大阪教育大学紀要第65巻2号 2016年8月1日  
  • 佐々木 靖
    大阪教育大学紀要第64巻2号 2015年8月1日  
  • 佐々木 靖
    大阪教育大学紀要第64巻1号 2015年2月1日  

書籍等出版物

 3

所属学協会

 1

社会貢献活動

 1