Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
多文化教育系
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 教育学部 教授
- 学位
- 教育学修士(広島大学)
- J-GLOBAL ID
- 200901044119988140
- researchmap会員ID
- 1000189611
読むことの学習指導の改善のために、子どもたちのテクストを読む力の発達を捉える研究をしています。
研究キーワード
5研究分野
1経歴
6-
2021年4月 - 現在
-
2015年4月 - 2021年3月
-
2005年4月 - 2015年3月
-
2004年 - 2005年
-
2000年 - 2004年
学歴
2-
- 1995年
-
- 1995年
主要な論文
41-
国語科教育 79 39-46 2016年 査読有り筆頭著者In this study, we explored the complementarity of ignorance in the study of learning as a social act and as subject matter in Japanese language education. We explored the influences of "another reader" that reads the text and "another text" that the class has been read, and the resultant ways of reading. We adopted a "Vygotsky Space" as a lens of learning and explained the relation of "another reader" and "another text" through an analysis of learners' protocols in a study of "Takasebune" at an experimental Japanese class. It was found that learners needed peers to appropriate new cognitive tools, and when a learner transformed the cognitive tools into a new usage, they needed peers to talk about the new interpretation. In the "Takasebune" class, where learners compared two scenes chosen arbitrarily, we identified possibilities of new tool use and creating new interpretations. In addition, we identified the significant meanings of the teacher's behavior that influenced learners' study and that encouraged their "Appropriation".
MISC
36-
全国大学国語教育学会国語科教育研究:大会研究発表要旨集 141 107-110 2021年10月16日
-
全国大学国語教育学会国語科教育研究:大会研究発表要旨集 130 247-250 2016年5月28日
主要な書籍等出版物
15講演・口頭発表等
6所属学協会
2共同研究・競争的資金等の研究課題
17-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2024年4月 - 2028年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2021年4月 - 2024年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2021年4月 - 2024年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2019年4月 - 2023年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2017年4月 - 2020年3月