大阪教育大学 研究者情報 
Osaka Kyoiku University Researcher Information
 
言語の選択:

理数情報教育系

研究者リスト >> 森 兼隆
 

森 兼隆

 
アバター
研究者氏名森 兼隆
 
モリ カネタカ
URL
所属大阪教育大学
部署理数情報教育系
職名講師
学位博士 (人間科学)(大阪府立大学)
科研費研究者番号70837202
J-Global ID201801004127142819
連絡先mori-k00@cc.osaka-kyoiku.ac.jp

研究キーワード

 
算数文章題 ,問題解決 ,作動記憶 ,意味記憶 ,学習科学 ,学習

研究分野

 
  • 人文・社会 / 教育心理学 / 
  • 人文・社会 / 認知科学 / 
  • 人文・社会 / 実験心理学 / 

経歴

 
2022年4月
 - 
現在
大阪教育大学 理数情報教育系 講師 
 
2020年4月
 - 
2022年3月
大阪教育大学 理数情報教育系 特任助教 
 
2019年4月
 - 
2020年3月
大阪教育大学 情報基盤センター 特任助教 
 
2016年7月
 - 
2019年3月
大阪大学大学院 連合小児発達学研究科 助教(寄附講座) 
 
2014年4月
 - 
2016年3月
日本学術振興会  特別研究員 (DC2) 
 

学歴

 
 
 - 
2018年3月
大阪府立大学 人間社会学研究科 博士後期 
 
 
 - 
2011年3月
大阪教育大学 教育学研究科 
 

論文

 
 
Kyoko Aoki   Kanetaka Mori   Shohei Iijima   Masato Sakon   Nariaki Matsuura   Tsuneto Kobayashi   Masashi Takanashi   Takeshi Yoshimura   Norio Mori   Taiichi Katayama   
Nutrients   15(10)    2023年5月   [査読有り]
Individual taste sensitivity influences food preferences, nutritional control, and health, and differs greatly between individuals. The purpose of this study was to establish a method of measuring and quantifying an individual's taste sensitivity ...
 
 
Kanetaka Mori   Masahiko Okamoto   
Learning and Individual Differences   63 57-69   2018年4月   [査読有り]
We investigated whether individual differences in visual updating function are important in solving arithmetic word problems. First, undergraduate and graduate students (n = 47) solved area word problems, some presented with extraneous information...
 
Kanetaka Mori   Masahiko Okamoto   
JOURNAL OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY   109(2) 245-256   2017年2月   [査読有り]
We investigated how the updating function supports the integration process in solving arithmetic word problems. In Experiment 1, we measured reading time, that is, translation and integration times, when undergraduate and graduate students (n = 78...
 
瀬田和久   島添彰   森兼隆   岡本真彦   
電子情報通信学会論文誌 D(Web)   J98-D(1) 94-103 (WEB ONLY)   2015年1月   

MISC

 
 
島添 彰   瀬田 和久   森 兼隆   岡本 真彦   
電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報   113(482) 101-106   2014年3月
本研究では,スキーマの形成度を測定するためのシステムをモバイル端末上に実装し,一般教室での簡便な運用を可能にした.そして,開発したシステムを小学校で約1ヶ月間長期運用した.この結果,システムの運用により,(1)生徒のスキーマの形成,特に算数が苦手な生徒のスキーマの形成への有用性,(2)教師が生徒の理解状況を把握しやすくなり,生徒の理解度に応じた指導ができるようになることが示唆される結果が得られた.本稿では,開発したシステムの概要と,これを小学校で運用した結果について報告する.
 
森 兼隆   岡本 真彦   
日本心理学会大会発表論文集   78 2EV-2-040-2EV-2-040   2014年
 
Kazuhisa Seta   Akira Shimazoe   Kanetaka Mori   Masahiko Okamoto   
Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education, ICCE 2014   451-460   2014年
In this research, we implemented a system for measuring schema formulation on mobile terminals, making it easy to use in ordinary classrooms. We operated this system in an elementary school over an extended period of one month. The results showed ...

書籍等出版物

 
 
ミネルヴァ書房   2019年3月   

講演・口頭発表等

 
 
森兼隆   
日本心理学会第87回大会   2023年9月   
 
青木京子   森 兼隆   片山泰一   
第19回ORIGIN神経科学研究会   2018年8月   
 
The 16th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction   2015年8月   European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)   
 
Mori, K   Okamoto, M   
The 15th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction   2013年8月   European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)   

担当経験のある科目(授業)

 
2018年4月
 - 
現在
発達と学習の心理学 (大阪教育大学)

所属学協会

 
2020年1月
 - 
現在
American Psychological Assosiation
 
   
 
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
 
   
 
関西心理学会
 
   
 
日本心理学会

共同研究・競争的資金等の研究課題

 
 
問題解決における言語的及び視覚的情報の統合過程の検討
日本学術振興会: 科学研究費助成事業 若手研究
森 兼隆 
研究期間: 2020年4月 - 2024年3月
 
多面的な分析による多様な言語的背景をもつ日本語学習者のリテラシーの構造の解明
日本学術振興会: 科学研究費助成事業
高橋 登 中村 知靖 脇中 起余子 井坂 行男 柴山 真琴 武居 渡 ビアルケ 千咲 森 兼隆 池上 摩希子 古川 敦子 
研究期間: 2019年4月 - 2022年3月
 
情報更新機能が問題解決の理解過程で果たす役割
日本学術振興会: 科学研究費助成事業 特別研究員奨励費
森 兼隆 
研究期間: 2014年4月 - 2016年3月