Osaka Kyoiku University Researcher Information
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研究者業績
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 総合教育系 准教授
- 学位
- 学士(医学)(滋賀医科大学)
- 研究者番号
- 50283841
- J-GLOBAL ID
- 200901020619150480
- researchmap会員ID
- 1000206558
研究分野
1経歴
7-
2003年4月 - 2007年3月
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1996年4月 - 2003年3月
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1990年7月 - 1996年3月
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1989年7月 - 1990年6月
学歴
1-
1981年4月 - 1987年3月
論文
21-
Japanese Psychological Research 60(4) 242-250 2018年10月 査読有り
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Journal of Comparative Social Welfare 28(1) 23-34 2012年2月 査読有り
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大阪教育大学紀要. 第4部門, 教育科学 60(1) 13-20 2011年9月精神障害者の地域生活支援の実践にあたって,彼らの主観的なニーズを理解することの難しさが経験される。ニーズに気づき,それを表明し,どうするかを決定することは,精神障害者にとってはしばしば難しい。この自己決定をエンパワーする営みとして共同意思決定が位置づけられる。本稿では,スウェーデンの専門職であるPersonlig ombud(PO)の支援の概要を紹介し,彼らが考え実践する共同意思決定(medbest?mmande)について整理する。さらに,彼らの支援をうけた当事者の話を紹介し,POとクライエントとの共同意思決定過程を考察する。共同の決定(med-best?mmande)としての共同意思決定は,自己決定・自己決断に必要な「自分を頼りにする力」をエンパワーし,決断を孤立させないという営みであることを考察した。共同意思決定には何を決定したかという結果のみならず,ともに考えるという経験およびその過程そのものに意義があり,しばしばそちらの方が重要であることを提起した。Persons who help and support community life of people with mental disorders experience difficulties of understanding their clients'subjective needs. The clients also have difficulties to be aware of, to express and decide their own needs. We recognize shared decision making as works to empower the clients'self decision making. This article introduce the outline of "Personligt ombud (PO)" (personal ombudsman), a profession in Sweden, and describe what PO think about their work of shared decision making ("medbest?mmande"). Then we discuss the process of shared decision making between PO and their clients. We discussed that "shared (med-)" decision making is a process to empower clients' "self-reliance" necessary for self decision making, and a process not to isolate their process of decision making. We also suggested the experience and the process of working together is often more meaningful and even important, rather than what they decided as a result.
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大阪教育大学学校危機とメンタルケア 3 66-75 2011年3月31日精神障害者の支援を考えるためには、「疾患をもった人」、「障害を持った人」、「生活ニーズを持った人」 という3つの側面から総合的に理解する必要がある。そしてそのような総合的理解の上で、精神障害者をエンパワーメントするために、ケアマネジメントは、精神障害者のより健康な部分(ストレングス)に目を向けることが必要であり、また障害者の施設だけでなく地域にある資源につなげる努力が必要である。そのためには日ごろから、地域のストレングスに注目し、色々な資源を開拓しておかなければならない。
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大阪教育大学紀要 第4部門 教育科学 57(1) 137-149 2008年9月地域で生活する精神障害者にとって,日中活動の場は雇用に向けた準備の場としての機能に加え,安心できる居場所としての機能をもつことが必要であると考える。本論文では,精神障害者の地域生活支援の社会資源のひとつとして小規模授産施設に働く職員を対象に,施設の運営形態(運営主体,開所時期など),施設の基本的情報(事業収入,利用者数,作業活動など),職員の配置状況(職員数,雇用形態,資格など),自由記述(施設の役割,現在の課題など)からなる調査票を用い,日本の大阪市とスウェーデンのヴァルムランド県にある施設各3ヶ所を対象として調査をおこない,両国における日中活動の場の機能について比較検討をおこなった。結果として以下のことが示された。日本の施設は障害当事者の家族で構成されている家族会を基盤として日中活動が設立され,その後法人格を得てはいるが民間で運営されているのに対して,スウェーデンではすべての施設がコミューンにより運営されていた。また利用者の居住形態では日本の利用者の多くが家族と同居しているのに対し,スウェーデンでは単身生活者の割合が多かった。活動内容においては両国間で大きな違いはなかったが,日本では事業収入の一部が工賃として利用者に支払われるのに対して,スウェーデンでは原則的に事業収入がコミューンに還元されるという違いが見られた。職員が日中活動の場を居場所として,また社会的交流の場として重視している点は両国に共通であった。このように活動内容や職員の意識が共通しているのに対し,日中活動の場を運営する基盤が両国で大きく違うところが特徴であり,とりわけ日本においては日中活動の場を支えるセーフティネットの構築が課題となることが示唆された。For people with mental disabilities living in the community, Day Activity Centers are very important not only as a place of preparation to get jobs but also as a place where they can feel secure. On this article, we investigated to staff members at six different Day Activity Centers(DACs), three in Japan, three in Sweden. These centers are resources for people with mental disabilities. Questionnaires were administered to staff members in both countries, comparing the situation of the DACs for people with mental disabilities in regard to managerial systems. Some of the questions were related to type of body, established date, hours open, registered members, type of work, activities, including information such as number of staff, education, qualifications and other information, free questions concerning role of DAC , their challenges and other situations. Results are following: DACs in Japan were established by families of people with mental disabilities and managed by the private organizations. Conversely, Swedish DACs are established and managed by the municipality(kommun). Majority of people with mental disabilities who attend the DACs in Japan live with their families. In Sweden, the vast majority live alone. These results show that their family-support for people with mental disabilities is much higher in Japan. DACs support the social life of people with mental disabilities in both countries. Most of the support is similar though the management style differs. The greatest difference between DACs in Japan and Sweden is their managerial systems. These problems show that the public safety-net for people with mental disabilities in Japan need to be expanded.
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International Journal of Psychology 43(3-4) 812-812 2008年7月 査読有り
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Neuropsychobiology 57(4) 151-158 2008年7月 査読有り
MISC
20-
学校危機とメンタルケア 9 103-117 2017年3月31日近年、米国を中心に普及しつつあるトラウマインフォームドスクールはトラウマインフォームドケアを教育分野に適応したトラウマの悪影響の理解とその軽減を目指すフレームワークである。本稿ではこの概念を本邦に導入することを目的として、概念の内容をまとめ、問題点を検討した。構成要素として「教職員の育成とスーパービジョン」、「神経発達を支援する教育」、「教室の管理」、「方針と手続き」、「規則」、「地域機関との連携」があり、フレームワークは SWPBIS が推奨されていた。最後に、導入する際の問題点として、専門家の養成を主に検討を行った。In recent years, trauma informed schools(TIS) are becoming popular in the United States. It adapts trauma informed care to the field of education. It is a framework aiming at understanding and mitigating the adverse effects of trauma.In this paper, for the purpose of introducing this concept into Japan, we summarized the contents of the concept and examined the problem.The framework, SWPBIS is recommended. Its elements include "staff training and supervision", "instruction that supports neural development ", "classroom management", "policies and procedures", "discipline" and "cooperation with community agencies".Finally, as a problem of introduction, we mainly examined the training of experts.
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学校危機とメンタルケア 2 59-72 2010年3月31日本稿では、NIRS による投影法課題遂行時の脳機能計測にむけた基礎的な資料をえるため、認知課題遂行時のNIRS 測定研究を概観し、その結果と分析方法を検討した。その結果、言語流暢性課題における左前頭葉の賦活に関する結果を中心に、認知課題遂行時の脳機能計測におけるNIRS の有効性を示唆する成果が得られていることが明らかとなった。また、データの分析方法では、個々人の計測データ内に限定した分析方法に加え、被験者間やチャンネル間の比較が導入されていることが明らかとなった。以上の知見をもとに、今後の展望をおこなった。In this paper, we reviewed studies measuring prefrontal brain hemodynamic changes during cognitive tasks by near-infrared spectroscopy (NIRS). Results supported the usefulness of NIRS as a tool, especially for measuring left prefrontal brain activity during verbal fluency task (VFT). Regarding designs of analyses, various models were overviewed including intra-subject analysis, intra-channel analysis, and repeated measuredANOVA. Finally, further challenges were described.
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発達人間学論叢 (13) 1-20 2009年
書籍等出版物
5所属学協会
2共同研究・競争的資金等の研究課題
13-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2022年4月 - 2026年3月
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日本学術振興会 科学研究費助成事業 2018年4月 - 2023年3月
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日本学術振興会 科学研究費助成事業 2017年4月 - 2021年3月
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日本学術振興会 科学研究費助成事業 2013年4月 - 2017年3月
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日本学術振興会 科学研究費助成事業 2013年4月 - 2016年3月