Osaka Kyoiku University Researcher Information
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Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Associate Professor, Division of General Education, Osaka Kyoiku University
- Degree
- Master of Education(Mar, 2003, Osaka Kyoiku University)
- Contact information
- sakumacc.osaka-kyoiku.ac.jp
- Researcher number
- 90510016
- J-GLOBAL ID
- 200901098065622430
- researchmap Member ID
- 6000010905
Research Interests
4Research Areas
2Research History
4-
Apr, 2024
-
Aug, 1991 - Mar, 2008
Education
1-
Apr, 2001 - Mar, 2003
Major Committee Memberships
3Major Papers
25-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学, 72 279-304, Feb 29, 2024 Peer-reviewedtype:Article 2022年4月に教員養成フラッグシップ大学に指定されたことに伴い,大阪教育大学では先導的・革新的な教員養成カリキュラム・教職科目の研究・開発が求められている。本学が掲げるテーマは「ダイバーシティ大阪の諸課題に応え,学習者の学びに寄り添う教師の育成」であり,本プロジェクトでは,プロジェクトメンバーの専門領域の観点から,本学のフラッグシップ構想,とりわけダイバーシティ科目群について,国内外の状況をふまえながら,その方向性と課題を明らかにすることを目的として検討を進めてきた。本稿では,最初に人権教育,インクルーシブ教育,外国にルーツのある子どもの教育の3領域について,関連領域の教員による報告に基づいて,日本および大阪の現状と課題について検討した。つぎに,それをふまえた上で,対話的な学びの観点から見たダイバーシティ科目の授業の在り方・評価の在り方について検討を行ったうえで,「ダイバーシティ大阪」の諸課題に取り組む上で必要とされる,教員を目指す学生に対して学部段階で身に付けてほしい資質・能力について提言を行った。 Having received the designation of a “Flagship University for Teacher Training" in April 2022, Osaka Kyoiku University (OKU) is turning its attention to researching and developing pioneering and innovative teacher training curricula and teaching courses. The theme for OKU is “Educating Teachers Who Respond to the Various Challenges of `Diversity Osaka' and Support Learners' Learning." In this project, we have been examining the direction and issues of the flagship concept of the university, especially the development of diversity-related courses, in relation to the project members' specialized fields while taking the state of affairs in Japan and overseas into consideration as well. This paper first examines the current situation and issues in Japan, especially in Osaka, drawing on reports from three related fields: human rights education, inclusive education, and education for foreign children. From this, we discussed the way that diversity-related courses should be taught and evaluated in relation to the perspective of active learning and dialogic learning, proposing the qualities and abilities that students who intend to become teachers should acquire while at the undergraduate level.
-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学, 72 17-34, Feb 29, 2024 Peer-reviewedtype:Article 教科教育法において、学習指導案の作成と模擬授業の実施は、必須の学修である。しかし、従来の大学での学修では、「指導案を書けない等の学生がいる」等、教育実習等での授業実践力として十分な技量の獲得ができていないとの指摘がある。そこで、「学校の組織的研究力向上共同研究事業」により得られた学校現場における校内授業研究での、他学年・他教科の教員が学習指導案の改訂に積極的に関与する、学習指導案を事前に練り上げる等の協働作業の方法を、大学における教科教育法での模擬授業に応用した。結果、他者が作成した学習指導案〈細案〉を用いた模擬授業の実施が、授業者、学習指導案作成者等にとって有効であったことを紹介し、模擬授業実施のモデルとして提案する。 In Teaching Methods of the Subject, the preparation of teaching plans and the implementation of mock classes are essential learning experiences. However, it has been pointed out that students have not been able to acquire sufficient skills to practice teaching in educational practice, for example, "some students cannot write instructional plans," etc. in conventional university studies. Therefore, I applied the methods of collaborative work in in-school class research discovered through the "Joint Research Project for Enhancing Organized Research Capabilities in Schools," in which teachers of other grades and subjects are actively involved in the revision of lesson plans and in the advance development of lesson plans, to mock classes in subject teaching methods at the university. As a result, we found that the use of a detailed lesson plan created by others was effective for both the teacher and the creator of the lesson plan, and we propose it as a model for the implementation of mock classes.
-
16(16) 13-22, Mar, 2023 Corresponding author
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Osaka Forum for Applied Research in Education, (15) 1-10, Mar 31, 2022 Corresponding author
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Osaka Forum for Applied Research in Education, (10) 17-28, Oct 26, 2016 Corresponding author
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Osaka Forum for Applied Research in Education, 4 1-53, Nov, 2004
Major Misc.
11-
Osaka forum for applied research in education, 13(13) 39-47, Mar, 2020
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Osaka Forum for Applied Research in Education, (10) 39-46, Oct 26, 2016
Major Books and Other Publications
38Major Presentations
12-
日本生活科・総合的学習教育学会 第33回全国大会(新潟大会)自由研究発表 第39分科会, Jun 22, 2024
-
日本生活科・総合的学習教育学会 第33回全国大会(新潟大会)自由研究発表 第12分科会, Jun 22, 2024
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日本生活科・総合的学習教育学会第28回全国大会, Jun 15, 2019, 日本生活科・総合的学習教育学会
Major Professional Memberships
6Research Projects
1-
2022 年度 連携型共同研究, 文部科学省補助事業「ダイバーシティ研究環境実現イニシアティブ(牽引型)」, Apr, 2022 - Mar, 2023