Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
研究者業績
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 理数情報教育系 教授
- 学位
- 農学博士(1990年3月 京都大学)農学修士(1986年3月 京都大学)
- J-GLOBAL ID
- 200901088681010940
- researchmap会員ID
- 1000040288
- 外部リンク
経歴
10-
2024年4月
-
2020年4月
-
2011年
-
2002年 - 2007年
学歴
3-
1986年 - 1989年
-
1984年 - 1986年
-
1980年 - 1984年
委員歴
3-
2021年
-
2019年
-
2008年
受賞
1-
2010年
論文
41-
大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学 68 129-136 2020年 査読有りtype:Article 大阪教育大学・教職実践演習ミニ講座「理科の実験・観察における安全」(2018年度)より,ICT教材を活用した授業実践について報告する。この講座では,理科の実験・観察を安全に行うために必要な知識を習得し,それを支える理論的根拠や経験知についてもディスカッションを通して深く理解することを目的としている。本稿にて報告する授業実践では,酸・塩基の中和実験(高校化学基礎)を撮影・編集した動画をICT教材として用い,実験時に事故を誘発し得る危険な兆候を察知する練習を行った。そして,そのような危険な兆候として,実験中の生徒の立ち位置・姿勢が悪いこと,実験卓上の整理整頓の不徹底等を見出した。 A course to learn how to safely conduct scientific experiments and observations is offered for prospective teachers (fourth grade students in Osaka Kyoiku University). This paper reports a practice in a class consisting of the course held in 2018. A video material is edited as an ICT teaching material, in which an experiment on neutralization of acids and bases is conducted in a first grade high school chemistry class. The practice in this report is aided by the ICT teaching material. The prospective teachers in the class are trained to find indications of danger in the laboratory through the video material.
MISC
8-
1st IWA-ASPIRE (Asia Pacific Regional Group) Conference and Exhibition, Singapore, July, Proceedings 6F1 2005年
-
IWA-Asia Pacific Regional Conference (Asian Waterqual 2003, Proceedings 408 (3Q5K15:1-5) 2003年
-
INTERNATIONAL ASSOCIATION OF THEORETICAL AND APPLIED LIMNOLOGY, PROCEEDINGS, VOL 27, PT 4 27(4) 2198-2202 2001年
-
First International Water Association (IWA) Asia-Pacific Regional Conference (Asian Waterqual 2001, Proceedings II 435-438 2001年
書籍等出版物
6共同研究・競争的資金等の研究課題
13-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2019年4月 - 2024年3月
-
文部科学省 これからの時代に求められる資質・能力を育むためのカリキュラム・マネジメントの在り方に関する調査研究 2021年4月 - 2023年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2007年 - 2008年
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2004年 - 2006年
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 1997年 - 2000年