Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
研究者業績
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 総合教育系 講師
- 学位
- 博士(教育学)(東京学芸大学)
- 連絡先
- imaeda-f23cc.osaka-kyoiku.ac.jp
- 研究者番号
- 70824118
- J-GLOBAL ID
- 201801001836947171
- researchmap会員ID
- B000290037
- 外部リンク
研究分野
1経歴
7-
2023年4月 - 現在
-
2021年4月 - 現在
-
2019年9月 - 現在
-
2017年7月 - 現在
-
2018年4月 - 2021年3月
学歴
3-
2015年4月 - 2018年3月
-
2009年4月 - 2011年3月
-
2005年4月 - 2009年3月
委員歴
16-
2024年4月 - 現在
-
2023年4月 - 現在
-
2023年4月 - 現在
-
2022年4月 - 現在
-
2021年4月 - 現在
受賞
3論文
88-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学 72 279-304 2024年2月 査読有りtype:Article 2022年4月に教員養成フラッグシップ大学に指定されたことに伴い,大阪教育大学では先導的・革新的な教員養成カリキュラム・教職科目の研究・開発が求められている。本学が掲げるテーマは「ダイバーシティ大阪の諸課題に応え,学習者の学びに寄り添う教師の育成」であり,本プロジェクトでは,プロジェクトメンバーの専門領域の観点から,本学のフラッグシップ構想,とりわけダイバーシティ科目群について,国内外の状況をふまえながら,その方向性と課題を明らかにすることを目的として検討を進めてきた。本稿では,最初に人権教育,インクルーシブ教育,外国にルーツのある子どもの教育の3領域について,関連領域の教員による報告に基づいて,日本および大阪の現状と課題について検討した。つぎに,それをふまえた上で,対話的な学びの観点から見たダイバーシティ科目の授業の在り方・評価の在り方について検討を行ったうえで,「ダイバーシティ大阪」の諸課題に取り組む上で必要とされる,教員を目指す学生に対して学部段階で身に付けてほしい資質・能力について提言を行った。 Having received the designation of a “Flagship University for Teacher Training" in April 2022, Osaka Kyoiku University (OKU) is turning its attention to researching and developing pioneering and innovative teacher training curricula and teaching courses. The theme for OKU is “Educating Teachers Who Respond to the Various Challenges of `Diversity Osaka' and Support Learners' Learning." In this project, we have been examining the direction and issues of the flagship concept of the university, especially the development of diversity-related courses, in relation to the project members' specialized fields while taking the state of affairs in Japan and overseas into consideration as well. This paper first examines the current situation and issues in Japan, especially in Osaka, drawing on reports from three related fields: human rights education, inclusive education, and education for foreign children. From this, we discussed the way that diversity-related courses should be taught and evaluated in relation to the perspective of active learning and dialogic learning, proposing the qualities and abilities that students who intend to become teachers should acquire while at the undergraduate level.
書籍等出版物
6-
福村出版 2021年5月7日 (ISBN: 457112144X)
講演・口頭発表等
221-
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 2016年7月 ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD
-
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 2016年7月 ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD
-
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 2016年7月 ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD
担当経験のある科目(授業)
29-
2024年 - 現在特別支援教育実践演習 (大阪教育大学)
-
2024年 - 現在教職のための省察入門 (大阪教育大学)
-
2024年 - 現在教職のとびら (大阪教育大学)
-
2023年 - 現在知的障害教育総論 (大阪人間科学大学)
-
2023年 - 現在多様な子どもとインクルーシブ教育 (大阪教育大学)
共同研究・競争的資金等の研究課題
24-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2023年4月 - 2026年3月
-
大阪教育大学 大阪教育大学 令和6年度 若手教員等研究助成経費(一般研究助成) 2024年7月 - 2025年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2021年4月 - 2024年3月
-
文部科学省 令和5年度読書バリアフリーに向けた図書館サービス研修 2023年7月 - 2024年3月
-
大阪教育大学 大阪教育大学 令和5年度 若手教員等研究助成経費(一般研究助成) 2023年7月 - 2024年3月