Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
研究者業績
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 健康安全教育系 教授
- 学位
- 教育学士(聖和大学)臨床教育学修士(武庫川女子大学)
- 連絡先
- kozaki
cc.osaka-kyoiku.ac.jp
- 通称等の別名
- 小﨑 恭弘
- 研究者番号
- 20530728
- J-GLOBAL ID
- 200901074162871856
- researchmap会員ID
- 5000059898
- 外部リンク
兵庫県西宮市初の男性保育士として施設・保育所に12年勤務。三人の男の子それぞれに育児休暇を取得。それらの体験を持ちに「父親の育児支援」研究を始める。テレビ・ラジオ・新聞・雑誌等にて積極的に発信を行う。父親の育児、ワークライフバランス、子育て支援、保育研修等で、全国で年間60本程度講演会等を行う。これまで2000回の公演実績を持つ。
NHKすくすく子育て、視点・論点、たすけて極めびと、ビビット等出演
朝日新聞、読売新聞、毎日新聞、神戸新聞等でそれぞれに連載を持つ。
NPOファザーリングジャパン顧問 ・NPOファザーリング・ジャパン関西理事、顧問
研究キーワード
1研究分野
1経歴
8-
2022年4月 - 2024年3月
-
2014年4月 - 2021年3月
-
2013年4月 - 2014年3月
-
2003年4月 - 2007年3月
学歴
3-
2006年4月 - 2009年3月
-
1996年4月 - 1998年3月
-
1987年4月 - 1991年3月
論文
89-
IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research 6 1-1 2025年 査読有り
-
公衆衛生 88(11) 1136-1143 2024年11月 査読有り招待有り
-
IIAI Letters on Institutional Research 4 1-1 2024年 査読有り
-
IIAI Letters on Institutional Research 4 1-1 2024年 査読有り
-
Proceedings of 8th International Congress on Information and Communication Technology 729-735 2023年9月 査読有り
-
大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学 71 35-43 2023年2月28日 査読有りtype:Article 本研究の目的は、保育施設の運営と保育士等の働き方と満足度について明らかにすることで、保育施設におけるより良い働き方や保育の取り組みのあり方を検討することである。質問紙調査では、職務への満足(調査では職務不満度)と保護者との人間関係に起因する要因として、労働条件・職場での人間関係・キャリア教育・WLBの4因子を取り上げ、共分散構造モデリングを用いて各因子の職場への満足および保護者との関係に対する影響力を分析した。この結果、労働条件は職務不満を引き下げる影響力を持っていたが、保護者との関係には影響はなかった。また他の3因子では職務不満度を引き下げ、保護者との関係を良好にするというポジティブな影響力を持っていた。 The purpose of this study is to clarify the child care facility management and the working styles and satisfaction of childcare workers, and to examine better ways of working and childcare initiatives in childcare facilities. The questionnaire survey addressed four factors attributed to job satisfaction (job dissatisfaction in the survey) and relationships with parents: working conditions, workplace relationships, career education, and WLB, and analyzed the influence of each factor on workplace satisfaction and relationships with parents using structural covariance modeling. The results showed that working conditions had an influence on lowering job dissatisfaction, but not on the relationship with parents. The other three factors had a positive influence on lowering the level of job dissatisfaction and improving the relationship with parents. Finally, as a strategy to support these four factors, an analysis of variance was conducted to determine how the use of ICT equipment affects each factor. The results indicated that the use of "automatic e-mail delivery to parents" and "SIDS check during sleep" may improve working conditions, but no association was found between the other factors or ICT equipment.
-
児童教育研究所年報 = Annual report of the Research Institute for Child Education and Care (18) 109-114 2023年 招待有り筆頭著者
-
PROCEEDINGS OF SEVENTH INTERNATIONAL CONGRESS ON INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY, VOL 4 465 233-240 2023年 査読有り
-
IIAI Letters on Institutional Research 2 1-9 2022年12月 査読有り
-
電気学会研究会資料. IS / 情報システム研究会 [編] 2022(38-42・44-47・49) 39-44 2022年12月
-
チャイルド・サイエンス = Child science : 子ども学 24 53-60 2022年9月 査読有り
-
生活文化研究 59 1-9 2022年2月type:Article 学校における消費者教育は、家庭科、社会科、道徳科などで実施されている。これらの教科等の授業を通した学びは、幼児期の遊びを通した学びの延長上にある。消費者市民としての道徳性や規範意識の芽生えを培う時期として幼児期に注目し、本稿では、幼児期の消費者教育の意義を明らかにし、消費者教育実践の具体例として、消費者教育の視点を加えた「お店やさんごっこカリキュラム」を提案した。幼児期の消費者教育の充実によって、小・中.高等学校の体系的な学びが実現することが示唆された。
-
Lecture Notes in Networks and Systems 333 139-147 2022年
-
IIAI Letters on Institutional Research 1 1-1 2022年
-
International Journal of Institutional Research and Management (IJIRM) 5(1) 96-105 2021年10月 査読有り
-
Proceeding of Sixth International Congress on Information and Communication Technology, Springer Nature 693-700 2021年9月 査読有り
-
チャイルド・サイエンス = Child science : 子ども学 22 26-30 2021年9月 査読有り招待有り
-
International Institute of Applied Informatics (IIAI) International Congress on Advanced Applied Informatics (AAI) 10th International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2021) 219-224 2021年7月 査読有り
-
International Institute of Applied Informatics (IIAI) International Congress on Advanced Applied Informatics (AAI) 10th International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2021) 225-230 2021年7月 査読有り
-
母性衛生 = Japanese journal of maternal health 62(2) 301-308 2021年7月 査読有り
-
防災教育学研究 1(2) 49-61 2021年 査読有りCOVID-19 の世界的な流行に伴い,保育・教育現場においても大きな影響が出始めている.本研究では保育施設に焦点をあて,COVID-19 の災害や疾病としてのリスクイメージを取得し,リスクイメージが感染症対策意識に影響を及ぼすことを検討した.また高度な感染症対策意識は保育施設において実施しきれないことから,高い感染症対策意識を持つ保護者は,子どもを担当する保育士への信頼感を損なう危険性があるかについても検討し た.これらの結果,COVID-19 へのリスクイメージは保護者の感染症対策意識を向上させた.また,感染症対策のうち体調管理は保育士信頼感に対して正の相関が見られ,接触制限およびネットワーク構築の希望は保育士信頼感へ負の相関が見られた.
-
International Journal of Institutional Research and Management (IJIRM) 4(2) 15-29 2020年12月 査読有り
-
Proceedings - 2020 9th International Congress on Advanced Applied Informatics, IIAI-AAI 2020 374-380 2020年9月1日
-
Proceedings - 2020 9th International Congress on Advanced Applied Informatics, IIAI-AAI 2020 381-386 2020年9月1日
-
IEEE/IIAI International Congress on Applied Information Technology 27-32 2019年11月 査読有り
-
IEEE/IIAI International Congress on Applied Information Technology 21-26 2019年11月 査読有り
-
Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI) 404-407 2019年7月 査読有り
-
IEE: Information Engineering Express 5(1) 127-143 2019年5月 査読有り
-
大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学 67 121-126 2019年2月28日type:Article 写真を収めたアルバムはしばしば作成されたまま,誰かが見返すまで放って置かれたままになる。本研究で我々は,そうしたフォトアルバムについて,フォトアルバムの作成そのものが愛着を形成するのかを検討した。この調査において,被験者は3つのグループに分けられた。アナログアルバムグループは対象となる児童のアナログアルバムを作成し,デジタルアルバムグループは対象となる児童のデジタルアルバムをiPad上で作成し,コントロールグループでは対象となる児童の写真を記憶した。3つのグループの被験者は続いて,潜在的プライミングテストを課せられた。潜在的プライミングテストでは,開始後,児童の写真(既知 or 新奇)が先行刺激として提示され,続いて語彙判断課題が課せられる。語彙判断課題で用いられる語彙にはポジティブ語,ネガティブ語とニュートラル語があり,被験者はポジティブ語もしくはネガティブ語の場合にキーを押すGo-NoGo課題を行う。実験の結果,先行する課題でアナログアルバムを作成したグループでは,アルバムを作成する対象となった既知の子供が先行して提示された場合に,新奇児童が提示された時よりもポジティブ語に対する反応が早くなった。この結果は,アナログアルバムを作成することが,子どもへの愛着を形成する可能性を示している。 Usually, albums will remain in a bookshelf until someone looks back at pictures. Here, we investigated whether potential attachment can be formed by making albums. In this research, subjects were placed in three groups; Analog album group is required to create the child's analog album, Digital album group is required to create the child's digital album on iPad, and Control group is required to remember the pictures of the child. Three groups subsequently received implicit priming test. When this phase began, pictures of child (known or novel) were presented as prime stimuli. Then, subjects judged meaning of letters that were constructed by three categories of meaning (positive, negative, or neutral). When positive or negative word was presented on the monitor, subjects were required to press the space key, and subjects without doing anything when neutral word was presented (Go-NoGo Task). As result, at positive words condition, when known child who become a subject to create album was presented as prime stimulus, RTs of analog album group were facilitated more than new child. This result shows that creating an analog album improves attachment to children.
MISC
56書籍等出版物
32所属学協会
5共同研究・競争的資金等の研究課題
11-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2024年4月 - 2029年3月
-
こども家庭庁 令和5年度 こども家庭科学研究費補助金 2023年4月 - 2026年3月
-
文部科学省 科学研究費助成事業 2021年4月 - 2024年3月
-
ナカバヤシ株式会社 2021年4月 - 2023年3月
-
厚生労働省 2020年4月 - 2023年3月