Osaka Kyoiku University Researcher Information
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理数情報教育系
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 理数情報教育系 特任講師
- 学位
- 修士 (教育学)(京都教育大学大学院 教育学研究科)博士 (理学)(横浜国立大学大学院 理工学府)
- 研究者番号
- 20908454
- ORCID ID
- https://orcid.org/0000-0003-0877-6404
- J-GLOBAL ID
- 202101020000105524
- researchmap会員ID
- R000021502
研究キーワード
3研究分野
2学歴
1-
- 2021年3月
受賞
2-
2023年8月
-
2021年6月
論文
25-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学 72 335-354 2024年2月29日 査読有りtype:Article 著者らは,小学校若手教員対象の課題探究型理科研修を毎年実施してきた。2020~21年はコロナ禍によりオンデマンドで実施したが,本稿で論じる2022年の研修では対面形式を再開した。再開した対面研修で,オンデマンドの個人学習用に開発したワークシートを,グループの中での個人の学びの支援のために使用した。同じく個人の振り返り用に開発した探究の流れ図の形式を,グループ活動のまとめポスターに使用した。まとめポスターの評価ルーブリックを開発し,グループ活動を評価した。グループ活動の評価と個人のワークシートの記述から,受講者の学習状況を推測した。併せて,受講者の理科の知識や実験技能の実態について知見を得た。 We have conducted problem-solving and inquiry-based science training for young elementary school teachers every year. In 2020~21, it was conducted on demand due to the corona disaster, but in the 2022 training discussed in this paper, the face-to-face format was resumed. In the resumed face-to-face training, worksheets developed for individual learning in on-demand training were used to support individual learning in groups. The form of the inquiry flow chart,which was also developed for individual reflection, was used as a summary poster for group activities. We developed an evaluation rubric of summary posters and evaluated group activities. From the evaluation of group activities and the description contents of individual worksheets, we estimated learning status of the participants. We also obtained knowledge about the actual state of science knowledge and experimental skills of the participants.
-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学 72 145-162 2024年2月29日 査読有りtype:Article 本研究では、大阪教育大学附属天王寺中学校における探究的な学習実践である「自由研究」を、カリキュラム・マネジメントの観点から調査、評価した。アンケート調査から、生徒の8割は高い満足度を示していた。また、自由記述アンケートの分析からは、生徒たちが研究を進めるための技能や成果を発信する技能、問題解決能力を学びとして認識していることが明らかになった。さらに、一部の生徒へのインタビュー調査からは、高満足度群の生徒が自信と満足感を得ながら研究を進める一方、低満足度群の生徒は自己の成果に対する認識が薄いことが示唆された。 This study investigated and evaluated "free research," an inquiry-based learning practice at Tennoji Junior High School attached to Osaka Kyoiku University, from the perspective of curriculum management. From the questionnaire survey, 80% of the students showed a high level of satisfaction. Analysis of the open-ended responses revealed that students recognized the skills for conducting research, disseminating results, and problem-solving skills as learning. Furthermore, interviews with some of the students suggested that students in the high-satisfaction group proceeded with their research with a sense of confidence and satisfaction, while students in the low-satisfaction group were less aware of their own accomplishments.
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Journal of Mineralogical and Petrological Sciences 118(1) 2023年6月 査読有り筆頭著者責任著者
MISC
3書籍等出版物
1講演・口頭発表等
25担当経験のある科目(授業)
9-
2024年8月 - 現在地球学 (大阪教育大学)
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2024年4月 - 現在理科 (大阪教育大学)
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2021年10月 - 現在小学校教科内容(理科) (大阪教育大学)
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2021年10月 - 現在教材題材開発研究(小学校理科) (大阪教育大学)
-
2021年4月 - 現在理科A・B (大阪教育大学)
共同研究・競争的資金等の研究課題
6-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2024年4月 - 2027年3月
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日本学術振興会 科学研究費助成事業 若手研究 2023年4月 - 2026年3月
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日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2022年4月 - 2025年3月
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大阪教育大学 若手教員等研究助成経費(一般研究助成) 2022年4月 - 2023年3月
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大阪教育大学 若手教員等研究助成経費(一般研究助成) 2021年4月 - 2022年3月