Curriculum Vitaes

Naoko Saito

  (齋藤 直子)

Profile Information

Affiliation
Center for Community Outreach and Educational Promotion, Osaka Kyoiku University
Degree
博士(奈良女子大学)

J-GLOBAL ID
201801003193985774
researchmap Member ID
B000291405

部落問題研究、家族社会学、人権教育。


Education

 1

Papers

 19
  • 齋藤直子
    人権問題研究, (21), Mar, 2024  Peer-reviewed
  • 高橋 登, 齋藤 直子, 佐久間 敦史, 今枝 史雄, 平賀 健太郎, 中山 あおい, 米澤 千昌, 吉田 茂孝, 八田 幸恵, 森本 和寿
    大阪教育大学紀要. 総合教育科学, 72 279-304, Feb 29, 2024  
    type:Article 2022年4月に教員養成フラッグシップ大学に指定されたことに伴い,大阪教育大学では先導的・革新的な教員養成カリキュラム・教職科目の研究・開発が求められている。本学が掲げるテーマは「ダイバーシティ大阪の諸課題に応え,学習者の学びに寄り添う教師の育成」であり,本プロジェクトでは,プロジェクトメンバーの専門領域の観点から,本学のフラッグシップ構想,とりわけダイバーシティ科目群について,国内外の状況をふまえながら,その方向性と課題を明らかにすることを目的として検討を進めてきた。本稿では,最初に人権教育,インクルーシブ教育,外国にルーツのある子どもの教育の3領域について,関連領域の教員による報告に基づいて,日本および大阪の現状と課題について検討した。つぎに,それをふまえた上で,対話的な学びの観点から見たダイバーシティ科目の授業の在り方・評価の在り方について検討を行ったうえで,「ダイバーシティ大阪」の諸課題に取り組む上で必要とされる,教員を目指す学生に対して学部段階で身に付けてほしい資質・能力について提言を行った。 Having received the designation of a “Flagship University for Teacher Training" in April 2022, Osaka Kyoiku University (OKU) is turning its attention to researching and developing pioneering and innovative teacher training curricula and teaching courses. The theme for OKU is “Educating Teachers Who Respond to the Various Challenges of `Diversity Osaka' and Support Learners' Learning." In this project, we have been examining the direction and issues of the flagship concept of the university, especially the development of diversity-related courses, in relation to the project members' specialized fields while taking the state of affairs in Japan and overseas into consideration as well. This paper first examines the current situation and issues in Japan, especially in Osaka, drawing on reports from three related fields: human rights education, inclusive education, and education for foreign children. From this, we discussed the way that diversity-related courses should be taught and evaluated in relation to the perspective of active learning and dialogic learning, proposing the qualities and abilities that students who intend to become teachers should acquire while at the undergraduate level.
  • 齋藤直子
    ソシオロジ, 66(1) 43-61, Jun, 2021  Peer-reviewed
  • Naoko SAITO
    Educaciones y racismos. Reflexiones y casos, 77-108, Apr, 2021  Peer-reviewed
  • 内田 龍史, 妻木 進吾, 齋藤 直子
    部落解放研究 : 部落解放・人権研究所紀要, (213) 44-68, Nov, 2020  

Misc.

 25

Books and Other Publications

 9
  • 日本家族社会学会 (Role: Contributor, 貧困と家族)
    丸善出版, Dec, 2023 (ISBN: 4621308343)
  • 石岡丈昇, 金菱 清, 川野英二, 川端浩平, 齋藤直子, 白波瀬達也, 朴 沙羅, 前田拓也, 丸山里美 (Role: Joint author, 都市部落のコミュニティを維持しているのは誰なのか)
    ナカニシヤ出版, Dec 15, 2022 (ISBN: 4779516943)
  • 部落解放同盟大阪府連合会 (Role: Joint author, 第四章 結婚差別問題と日本の恋愛・結婚)
    部落解放同盟大阪府連合会,解放出版社 (発売), Aug, 2022 (ISBN: 9784759242331)
  • (Role: Joint author, 海港都市神戸の形成と被差別部落)
    Mar, 2022 (ISBN: 9784779516504)
  • 齋藤直子 (Role: Joint author, 結婚差別と「家」制度)
    解放出版社, Mar, 2022

Presentations

 16

Research Projects

 7