研究者業績

白井 利明

シライ トシアキ  (Toshiaki Shirai)

基本情報

所属
大阪教育大学 教育学部教員養成課程 学校教育講座 名誉教授
学位
教育学修士(東北大学)
博士(教育学)(東北大学)

研究者番号
00171033
J-GLOBAL ID
200901058512271894
researchmap会員ID
1000032011

外部リンク

経歴

 3

学歴

 2

論文

 169
  • 白井利明
    大阪教育大学紀要(総合教育科学) 71 393-412 2023年2月  査読有り筆頭著者
  • 白井利明
    大阪教育大学紀要(総合教育科学) 70 229-248 2022年2月  筆頭著者
  • 白井利明
    大阪教育大学紀要(総合教育科学) 69 163-174 2021年2月  査読有り筆頭著者
  • 白井利明
    実践学校教育研究 24 25-34 2021年2月  査読有り筆頭著者
  • Shirai, Toshiaki, Kunnen, Saskia
    Identity: An International Journal of Theory and Research 20(2) 132-134 2020年4月  査読有り筆頭著者
  • 白井利明
    臨床心理学 20(2) 236-236 2020年3月  招待有り筆頭著者
  • 白井利明
    N: ナラティヴとケア 11 79-84 2020年1月  招待有り筆頭著者
  • 伊東裕司, 佐藤浩一, 下島裕美, 楢原真也, 山本晃輔, 白井利明
    教育心理学年報 58 268-270 2019年3月30日  査読有り招待有り
  • 若松養亮, 白井利明, 浦上昌則, 安達智子
    教育心理学年報 58 201-216 2019年3月30日  査読有り招待有り
  • 白井利明
    発達心理学研究 30(1) 34-43 2019年3月20日  査読有り
  • 白井利明, 大谷宗啓
    大阪教育大学紀要(人文社会科学・自然科学) 67 141-154 2019年2月28日  
  • 白井利明
    教育と医学 66(12) 1076-1082 2018年12月1日  招待有り
  • 白井 利明, 野村 晴夫, 尾崎 仁美, 日潟 淳子, 徳田 治子, 中村 知靖, 遠藤 利彦
    日本教育心理学会総会発表論文集 60 38-39 2018年  
  • 白井利明, 大谷宗啓
    心理科学 38(2) 1-9 2017年12月25日  査読有り招待有り
  • 石川 茜恵, 白井 利明
    日本心理学会大会発表論文集 81 L-016-L-016 2017年9月20日  
  • 白井 利明
    児童心理 65(1) 42-47 2017年1月1日  招待有り
  • 九州法学会会報 80-85 2016年12月  
  • 白井利明
    大阪教育大学紀要(第Ⅳ部門) 65(1) 61-74 2016年9月  
    回想展望法とは,小さい頃から大きくなったら何になりたかったかを回想するよう求め,そこに発達的な変化とともに一貫性を読み取ることで自分を見つめて進路選択を考える機会を与える技法である。それは高校生の職業選択に効果があるのだろうか。高校2年生が回想展望法をとおして行った職業の一貫性の読み取りを分析した。その結果,第1に,職業目標は,人が自分の身近な観察や活動をとおして興味を持つことから始まり,中学段階では職業として考え始めていた。ただし,大きな性差があり,性は職業目標の選択にあたって重要な基準であった。第2に,回想された希望職業の一貫性としては,自分の好きなことを仕事にする,対人的な仕事である,専門的な資格を必要とするというものを半数の生徒が挙げた。小学校高学年以降になると,単に好きなことを仕事にするというものは減少し,創造的な仕事,資格取得や労働条件に関するものが増加した。性差では,男子は威信の高いものや慣習的なものが多く,女子では資格,機械や物,一人仕事に関するものが多かった。第3に,職業一貫性の読み取りの効果という点では,威信が高いといった一貫性の読み取りは理解が浅く,職業目標の認識促進を抑制した。反対に,社会の役に立つという向社会的なものの読み取りは理解が深く,人の世話をするといった対人貢献的なものは職業目標の認識を促進した。人に認められる,好きなことをするといったことは自己の気づきをもたらさなかったが,人から尊敬されるといったことは自己の気づきをもたらした。これらの結果は,自分自身が考えていることと一致するかどうかで情報が選択されて自分の職業選択過程に影響を及ぼすと解釈された。以上の結果から,進路指導への提言としては,子ども・青年に職業の知識や情報を与えるだけではなく,子ども・青年の自己像や職業像を揺さぶり,豊かにする働きかけが必要であるとした。This study examines how adolescents' perception of coherence of career aspirations can promote their career choice. The Outlook-Through-Recall Method was administered to higher secondary school students including both sexes by asking them to recall what he or she wanted to be in the future and find the coherence among the recalled career aspirations. The results show that, first, they developed their career aspiration from fantasy to realism during the transition from primary school to lower secondary school; Second, sex is the most important dimension to determine career aspiration; Third, they chose mostly favorite, interpersonal or/and professional work; Fourth, finding prosocial as coherence among their own career aspirations promoted career choice but finding prestige as coherence among them did not promote it. These results are interpreted that adolescents might perceive their acceptable information of coherence of their career aspirations, which can make an influence on the process of career choice. This suggests that career guidance should not only give career information and knowledge to students but also make reconstruction of their perception of self-image and occupational image deeply.
  • 白井 利明
    青年心理学研究 28(1) 38-42 2016年8月  査読有り招待有り
  • Shirai Toshiaki, Nakamura Tomoyasu, Higata Atsuko
    INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 51 366 2016年7月  査読有り
  • Toshiaki Shirai, Atsuko Higata
    INTERNATIONAL JOURNAL OF BEHAVIORAL DEVELOPMENT 40(3) 253-261 2016年5月  査読有り
  • 白井利明
    大阪教育大学紀要(第Ⅳ部門) 64(2) 47-57-57 2016年2月  
    ダイナミック・システムズ・アプローチ(DSA)は,時間の経過にともなって変化するシステムを記述し,発達経路の多様性(diversity)を説明する。DSAは従来,乳児期の運動発達に適用されてきたが,発達経路の多様性の大きい青年期や成人期にも適していると思われる。DSAはアイデンティティの発達といった研究にどう適用できるのだろうか。本稿では,まず私の問題関心を示し,次にSaskia KunnenのDSAの方法を紹介する。Kunnenは発達の個別の軌跡を分析していくことで変数間の反復する関係を捉えていくことの重要性を強調している。DSAは個人間差異と個人内変動を等閑視できないという仮定に立った上で個人の独自な発達の過程を捉えることができる。実際にわが国でDSAを使って縦断研究を分析してみることで検証してみたい。Dynamic systems approach (DSA) is to describe changing systems over time and explain the diversity of developmental trajectories. This may be suitable to the research on identity development in adolescence and adulthood as well as motor function in infant that has been studied using DSA. This article describes my interest in dynamic systems approach and illustrates the methodology advocated by Saskia Kunnen. She emphasizes that DSA looks at an individual's trajectory to catch irritating relationship between the variables. This is based on the assumption that inter-individual differences do not mean intra-individual variability to understand a way of individual development. The further study is to analyse the data of longitudinal study conducted in Japan using DSA.
  • Toshiaki Shirai, Tomoyasu Nakamura, Kumiko Katsuma
    Identity 16(1) 45-58 2016年1月2日  査読有り
  • 白井利明
    大阪教育大学紀要(第Ⅳ部門) 64(1) 147-156-156 2015年9月  
    自尊感情(self-esteem)とは,「ダメな自分でも大丈夫」(good enough)と思えることをいう。自尊感情があるとは,状況,特に他者に流されずに自己を持つことができることをいう。近年,わが国の子ども・青年の自尊感情が低下しているといわれる。自尊感情を高める学校の取り組みとして,肯定的メッセージを伝える方法がある。効果を検証したところ,学級の雰囲気をよくしていたが,自尊感情の低い子どもではなく,高い方の子どもに効果があった。そして,一般に,教師と子どもの高揚感のある取り組みは,そのあり方によっては,子どもが教師の期待に応えようとするだけになる可能性も考えられる。そこで,重要なこととして,対象を前に対等な共同の関係を作っていくこと,そしてその中で他者の反応をいったん受け止めるといった自他の分化の深化を伴う必要があると考えられる。実は,この点でも肯定的メッセージを伝える方法には意義があると思われる。Self-esteem refers to a sense of "good enough" self and functions that a person does not always conform to expectations of other people. Recently, children and adolescents are likely to decrease in self-esteem in Japan. Self-esteem can be promoted by receiving positive messages of significant others among children. The educational practice shows that this way enhances the atmosphere of classroom and is more effective in promoting self-esteem among children with relatively higher level of self-esteem than among those with low self-esteem. Nevertheless, there is another possibility that children may conform to expectations of teachers through their messages. Therefore, it may be important that children reflect themselves through participating in cooperative activities.
  • 白井利明
    キャリア教育研究 34(1) 11-16-16 2015年9月  査読有り
  • 白井利明
    青年心理学研究 27(1) 1-4-4 2015年7月  
  • 白井利明
    青年心理学研究 27(1) 5-22 2015年7月  査読有り
  • 白井利明
    青年心理学研究 27(1) 49-53 2015年7月  査読有り
  • 相澤直樹, 谷 冬彦, 森岡正芳, 原田 新, 白井利明, 大野 久
    教育心理学年報 54 181-186 2015年3月  査読有り
  • 白井利明
    大阪教育大学紀要(第Ⅳ部門) 63(2) 65-71-71 2015年2月  
    ジェネラティヴィティはどのようにアイデンティティと関連するのだろうか。先行研究の展望から,両者の関連は十分に示されていないことがわかった。また,青年期と中年期の関連については,青年期にアイデンティティの達成だと中年期も達成になること,ただし青年期に達成でなくても中年期で達成に向かうことが示された。しかし,いずれの関連も研究が少ないことが明らかになった。今後は,ジェネラティヴィティ・ステイタス・インタビューも使うなどジェネラティヴィティの測定方法も洗練しながら研究を進めていくことが検討課題とされた。Review on relations of generativity and identity development in adolescence and late adulthood indicates the followings. Firstly, there is little evidence that generativity relates with identity development in adolescence and late adulthood. Secondly, while identity achievement status shows stability, other identity statuses tend to move more achieved ones in adulthood. Thirdly, the findings are based on very few studies and therefore more studies are needed, including the use of Bradley and Marcia's Generativity Status Interview.
  • 百合草禎二, 白井利明
    心理科学 35(2) 30-39 2014年12月  査読有り
  • 白井利明
    大阪教育大学紀要(第Ⅳ部門) 63(1) 95-107-107 2014年9月  
    職場における世代間コミュニケーションの促進条件を明らかにするために,ある団体の研修会を観察し,青年(35歳までの従業員)と援助者(青年の成長を援助する担当者である従業員)の意見を収集し分析した。その結果,この団体では,援助者は青年に自発的な社会貢献活動を求めるのに,青年はむしろ自己のキャリア開発に関心があるようにみえるコンフリクトが1つの論点として示された。青年は社会貢献活動がキャリア開発を妨害するジレンマを抱え,援助者は青年の自発性を求めるため関与が塞がれるというジレンマを抱えていた。そして,コンフリクトの解決のためには,青年は上司が青年の社会貢献活動に対して理解とサポートを示すこと,援助者は組織としての取り組みの再構築を求めていた。次に,援助者の青年への関わりの手がかりを探るため,青年29名と援助者33名が双方の見え方をつきあわせるというワークを行った。その結果,青年は援助者から理解されていると同時に,違った見え方もされていることを知り,自分から援助者に相談してことの大切さに気づいた。援助者は日頃の声かけが必要であることや,組織の課題として対処すべきことが具体的に明らかになった。以上から,組織文化の継承という課題を異なる世代間で共同して取り組むことの必要性が示された。This study examines how younger and older generations could promote communication between each other in a work place. The institutions that provide the mentors who help young workers (less than 35 years old) is observed in their opportunities that offer training of the mentors together with younger workers. The field research indicates that, although the institutions require initiative of younger workers to engage in social activity beside work, younger workers insist that it causes no time to spend their own career training and also said that doing social activity out of work needs support of the bosses in their work place. At the same time, the mentors tend to hesitate to intervene younger workers due to waiting their initiatives. The workshop provides in which young workers and their mentors speculate intention and feeling of their counterparts and show their speculations to each other. This provides the awareness of younger workers and their mentors that younger workers should contact mentors by themselves and that mentors should contact younger workers in usual settings.
  • 近藤淳哉, 堀尾良弘, 大渕憲一, 広田照幸, 羽間京子, 白井利明, 村松 励
    犯罪心理学研究 51(特別) 183-194 2014年3月  
  • 相澤 直樹, 谷 冬彦, 森岡 正芳, 原田 新, 白井 利明, 大野 久
    日本教育心理学会総会発表論文集 56 8-9 2014年  
  • Shirai, T, Shimomura, H, Kawasaki, T, Adachi, T, Wakamatsu, Y
    International Journal for Educational and Vocational Guidance 13 95-114 2013年6月  査読有り
  • 白井利明
    中学校 (712) 12-15 2013年3月  
  • 小松孝至, 白井利明, 髙橋登
    教育心理学年報 52 12-23-23 2013年3月  査読有り
    本稿では,2011年7月から2012年6月までにわが国で発表された諸研究を中心に,特に児童期・青年期の発達に焦点を当て概観した。はじめに,児童・青年の認知発達,言語発達に関する研究を概観し,読み・書き,コミュニケーション,批判的思考,具体的操作と形式的操作に焦点を当てて,それぞれ新たな知見を論じた。次に,児童期の社会的発達に関する研究を概観し,他者との関係における行動や感情等の研究トピックを概観するとともに,用いられている方法の偏りを指摘し,既存の方法論の前提を理解するとともに,それが実際の子どもの理解にあたって持つ限界を考察する必要性を論じた。さらに,青年期の社会的発達に関する諸研究について,その変化動態を捉える必要性を論じるとともに,発達を社会文化的文脈,さまざまな実践および理論的背景との関係の中で論じた諸研究を概観した。最後に,「発達心理学研究」誌の特集号において,発達段階に関する理論的な再考をめぐってなされた議論を,我が国の発達研究の一つの到達点として紹介した。
  • Shirai, T, Satomi, A, Kondo, J
    Memoirs of Osaka Kyoiku University (Ser.Ⅳ Education, Psychology, Special Education and Physical Education) 61(2) 97–105-105 2013年2月  
    In order to clarify how young people stop delinquency, we conducted life history analysis, survey study and case studies. The findings indicate that, first, the encounter with significant persons can make them stop delinquency through the capacity to tolerate their depression and, second, the psychologists can play a role of the significant other using the framework of rehabilitation institutions. The encounter with significant others offers intrinsic motivation and the readiness for their personal transformation.非行からの立ち直りを解明するために,ライフヒストリーの分析,質問紙調査,少年鑑別所での事例分析を行った。その結果,第1に,意味ある他者との出会いが抑うつに耐える力の形成を促し,立ち直りを準備すること,第2に,少年鑑別所の技官はそうした意味ある他者となることができるが,それは矯正の枠組みを使って自分の行為を位置づけることで達成されることが示された。こうした働きかけは少年の内的変容の内発的動機づけとなり立ち直りのための準備状態を作るのである。
  • 白井利明
    N:ナラティヴとケア (4) 88-93 2013年1月  
  • 白井利明
    生活指導研究 (29) 103-111 2012年9月  
  • Toshiaki Shirai, Tomoyasu Nakamura, Kumiko Katsuma
    JAPANESE PSYCHOLOGICAL RESEARCH 54(3) 274-284 2012年9月  査読有り
  • Toshiaki Shirai
    JAPANESE PSYCHOLOGICAL RESEARCH 54(3) 225-228 2012年9月  査読有り
  • 酒井厚, 白井利明, 鄭瑞隆, Terrie Moffitt, 大渕憲一
    犯罪心理学研究 49(特別) 152 2012年3月  
  • 白井 利明
    心理科学 32(2) 23-30 2011年12月  査読有り
    The object of this paper is to examine the methodology of empirical research of Critical Psychology by introducing Osterkamp (2009) and Fahl and Markard (1999). I have made some comments; First, since they introduce Leont'ev's functional-historical reconstruction into their idea as the foundation, they are able to understand how self-determination and determining the conditions which determine our own feelings, thoughts, and actions are mutually mediated and, at the same time, this process is also mediated by the social power relations. Second, they concern a practice as relevance of fact and value, which Mantaro Kido also concerns in Japan. Third, a question is arisen how their view points can connect with the issue of time since a perspective of "time" also can contribute to an analysis of the process without attributing to trait or ability.
  • 白井 利明
    日本青年心理学会大会発表論文集 (19) 16-16 2011年10月15日  
  • 白井 利明
    児童心理 65(15) 68-73 2011年10月  
  • 白井利明, 岡本英生, 小玉彰二, 近藤淳哉, 井上和則, 堀尾良弘, 福田研次, 安部晴子
    大阪教育大学紀要(第Ⅳ部門) 60(1) 59-74 2011年9月  
    非行の原因に関する研究は多いが,立ち直りの研究は少ない。Moffittは生涯発達の観点から個人と環境との相互作用を重視した非行のライフコースを明らかにしたが,私たちは自伝分析により「出会いの構造」モデルを提唱した。このモデルによると,非行からの立ち直りのためには援助者となる人との出会いが必要であり,その出会いのためにはひたむきに物事に取り組む力と抑うつに耐える力が求められるとした。このモデルを実証するための質問紙調査を行ったが,モデルと合致する結果と合致しない結果が得られた。それらを検討した結果,立ち直りの基準の置きどころの吟味や少年と援助者の相互媒介的な行為過程の解明などが今後の課題として提案された。This study is to clarify a recovery from delinquency, although causes of delinquency have been traditionally studied. First, we examine Moffitt's model that shows interaction between individuals and environments to produce the stop of their crimes. Second, we examine Deai-no-Kouzou (Structure of Encounter) Model, by which we propose that delinquent juveniles encounter significant others and the encounters move them toward the prosocial life. It hypothesizes that a capacity to deal with things eagerly and to tolerate depression will lead juveniles to productive social encounters. Third, we examine the findings of questionnaire study with 110 delinquent juveniles that provides the results supporting the hypothesis but also negatively predicting it. Fourth, for the further study, what a recovery is and how they encounter with people who provide an assistance to recover in terms of their perspectives need to be examined.

MISC

 75

書籍等出版物

 72

共同研究・競争的資金等の研究課題

 14