Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
総合教育系
Profile Information
- Affiliation
- Professor, Division of General Education, Osaka Kyoiku University
- Degree
- Master of Education(Hiroshima University)教育学修士(広島大学)Doctor of Literature(Osaka City University)文学博士(大阪市立大学)
- Researcher number
- 50227633
- J-GLOBAL ID
- 200901011020470364
- researchmap Member ID
- 5000025816
- External link
Research Interests
22Research Areas
1Research History
6Education
3-
Apr, 1988 - Mar, 1990
-
Apr, 1978 - Mar, 1982
Committee Memberships
4Papers
22-
Journal of Intellectual Disabilities, 174462952210827-174462952210827, Apr 12, 2022 Peer-reviewedThis study aimed to elucidate how school employees caring for students with intellectual disabilities managed emergencies caused by the COVID-19 pandemic. It attended to decision-making by school managers as well as the engagement of local teachers in the outcome resolution process. A total of 10 teachers employed in different positions were purposefully selected from a school for students with intellectual disabilities in Osaka, Japan, and interviews were conducted with them via Zoom. The thematic analysis identified six significant premises: sensemaking, emergency responsive organization, high morale, planning through prioritization, risk management, and recovery from adverse incidents. The findings suggest distributed leadership functions to successfully sustain security in educational practices. Additionally, the empirical study consisting of interviews with staff in multiple positions reveals that all of the staff’s proactive participation in decision-making and the communication process enabled the school to cope with the pandemic crisis as a united organization.
-
教育研究実践論集 = Journal of educational research and practice / 教育研究実践論集編集委員会 編, (9) 165-172, Sep, 2020 Peer-reviewed
Misc.
49-
紀要, 2 57-63, Mar 22, 2021type:Article 本校は教員養成大学の附属学校として、「将来の教員養成と教員の資質向上に貢献」することを使命の一つとしている。児童生徒と大学生の関わりをどのように作り、何を伝えるべきかを明確にすることで、将来インクルーシブな教育現場を共に作ることのできる教員育成に寄与できると考え、今年度は関西のインクルーシブ教育の実態の把握や交流相手校の感じている課題点等を明らかにすることを目標とした。関西(府県)のインクルーシブ教育の実態に関する調査においては、関西(2府4県)の現状から、特別支援教育の重要性が高まっていることがわかった。特に本校の所在している大阪府は、他の府県と比較し特別支援学級や通級指導教室等の設置数が多く、特別支援学校以外を志望する教師が特別支援教育に関わる可能性は高いことがわかった。大阪府内の「交流及び共同学習」の実施状況や課題点に関する調査では、「交流及び共同学習」の実施状況や教師の注目する観点等が明らかとなった。交流相手校への質問紙調査では、本校との交流に対する意識や課題が判明した。次年度以降は今年度の研究を踏まえた実践を行っていく。
-
大阪教育大学障害児教育研究紀要, 43 91-102, 2021
-
障害児教育研究紀要 = Special needs education research, (43) 77-90, 2020
Books and Other Publications
17Professional Memberships
4Research Projects
18-
2020 - 2020
-
Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2015 - Mar, 2018
-
2008 - 2010
-
Nov, 2004 - Sep, 2005
-
2003