Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
研究者業績
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 総合教育系 教授
- 学位
- 修士(学術)(広島大学)Ph.D(Hiroshima University)博士(学術)(広島大学)
- 研究者番号
- 80223775
- J-GLOBAL ID
- 200901004027200021
- researchmap会員ID
- 5000026037
経歴
8-
2022年3月 - 2022年9月
-
2010年4月
-
2007年4月 - 2010年3月
-
1997年4月 - 2007年3月
-
1998年3月 - 1999年2月
学歴
1-
1987年4月 - 1990年3月
受賞
1-
2008年9月
論文
85-
The Psychological Record 55 315-330 2005年4月 査読有り
-
大阪教育大学紀要第Ⅳ部門 53(2) 37-48 2005年2月本研究では,自己教示による痛みの制御に及ぼす社会的基準設定の効果を,コールドプレッサーテストを用いたアナログ研究によって検討した。12人の男子大学生が被験者であった。ベースライン期と比べて,自己教示を使用した場合,被験者の冷水への耐性時間の増加が認められた。また,使用する教示文を実験者が知っているという条件では,誰も使用する教示文を知りえない条件と比べ,冷水への耐性時間が増加していた。しかし,自己教示は痛みに関する主観的指標(痛みの強さと不快度)には影響を与えていなかった。社会的基準設定が自己教示による痛みの制御を促進するという過去の知見が部分的に再現された。本研究の結果に基づき,いくつかの今後の研究課題について論じた。
-
JAPANESE PSYCHOLOGICAL RESEARCH 46(1) 1-9 2004年3月 査読有り
-
行動分析学研究 18(1) 38-44 2004年2月 査読有りStudy objectives: The purpose of the present study was to analyze everyday behavior, specifically, whether the interval between train arrivals would influence passengers' behavior of arriving at the platform. Design: The pattern of the number of people arriving at a platform during the interval between trains was compared at 3 stations where the intervals between train arrivals differed. Settings: The study was conducted at 3 stations in the Kansai district (western Japan) at which only local train stopped. Participants: All passengers boarding trains on the selected platforms during the observation period were participants. Independent variable: The number of trains arriving at a station per hour (2, 6, or 12) was the Independent variable. Results: The longer the interval between trains, the more people tended to arrive at the platform just before the train came. Conclusion: The present results suggest that the arrival of trains functions like a reinforcer, so that the interval between trains functions like a reinforcement schedule.
-
Psychological Record 54(3) 461-478 2004年 査読有り
-
JOURNAL OF THE EXPERIMENTAL ANALYSIS OF BEHAVIOR 80(2) 173-186 2003年9月 査読有り
-
行動分析学研究 17(1) 20-31 2003年4月 査読有り本稿の目的は、実験的人間行動分析で行われたルール支配行動に関する研究を展望することである。主な結果は以下の通りである。(a)教示は反応の効率的な生起には有効であるが、随伴性の変化に対する感受性を低減させる。(b)教示に抵触する随伴性は、教示に従う反応を消失させる。(c)教示とスケジュールが一致する履歴は教示に従う反応を促進する。(d)自己ルールに対する随伴性が人工的にプログラムされていないなら、自己ルールと非言語反応には相関関係がある。(e)自己ルールが形成されるとともに、非言語反応はそのルールに連動するが、より弁別性の強い強化スケジュールに抵触するルールの場合、非言語反応は連動しない。(f〉自己ルールと非言語反応との連鎖を強化することによって、自己ルールと非言語反応との相関関係が生まれる。考察では今後のルール支配行動研究の方向性について、社会的随伴性という観点から論じた。
-
JOURNAL OF THE EXPERIMENTAL ANALYSIS OF BEHAVIOR 79(1) 49-64 2003年1月 査読有り
-
JAPANESE PSYCHOLOGICAL RESEARCH 44(4) 234-240 2002年11月 査読有り
-
行動分析学研究 16(1) 22-35 2002年3月 査読有り研究目的 本研究の目的は自己教示と非言語行動との新奇な連鎖への分化強化によって、自己教示性制御を成立させることであった。研究計画 言行不一致履歴条件、言行一致履歴条件と履歴なし条件の3条件を群間比較した。場面 実験室で行った。被験者 強化スケジュールに関する実験への参加経験のない大学生23名(男子8名、女子15名;年齢18-27歳)。手続き言行不一致履歴条件において、実験1においては5人、実験2では4人の学部学生に対し、ゆっくり反応するという教示を選んだ時、FRスケジュールを呈示し、すばやく反応するという教示を選んだ時、DRLスケジュールを呈示した。この後、選択された教示に関わらず、FIスケジュールが有効になった。結果 すばやく反応するという教示を選んだ時よりも、ゆっくり反応するという教示を選んだ時の方がFIスケジュールでの反応率が高かった。言語-非言語間の不一致の分化強化の履歴のない他の被験者には、自己教示によるこのような制御は観察されなかった。結論 自己教示性制御が反応連鎖として分類し得ることを示唆するものである。
-
Psychological Record 52(2) 173-186 2002年 査読有り
-
JOURNAL OF THE EXPERIMENTAL ANALYSIS OF BEHAVIOR 72(2) 205-214 1999年9月 査読有り
-
行動分析学研究 10(2) 118-129 1997年3月 査読有り17名の大学生を、最少教示-標準FI群、最少教示-修正FI群、正教示-標準FI群、正教示-修正FI群の4群のいずれかにランダムにふりわけ、多元定比率低反応率分化強化(mult FRDRL)スケジュールの後に多元定間隔定間隔強化(mult FIFI)スケジュールを行った。最少教示条件の被験者には反応率に関する教示をしなかった。正教示条件の被験者には、FR成分のときにすばやく反応する、DRL成分のときに間隔をあけて反応するように教示した。標準F1条件の被験者には、mult FIFIで、一定量の強化子を与えたのに対し、修正F1条件の被験者には、インタバル中に自発された反応数に応じて強化量を変えた。Mult FR DRLでは、全被験者がFR成分で高率、DRL成分で低率の反応を示した。最少教示-標準FI群の4名中3名のmult FIFIでは、かつてFRスケジュールと相関のあった刺激下での反応率がDRLと相関のあった刺激下でのそれよりも高かった。このような履歴効果の刺激性制御は、最少教示条件より正教示条件で顕著だった。教示の効果は、反応量と強化量の相関の影響を受けなかった。教示性制御に影響すると考えられる変数について論じた。
-
PSYCHOPHYSIOLOGY 28(6) 673-677 1991年11月 査読有り
-
バイオフィ-ドバック研究 17 8-14 1990年5月 査読有りEffects of training tasks and feedback on the control of peripheral skin temperature were examined. Eight male undergraduate students participated in 12 training sessions under 3 conditions : maximum amount task (MAT), maximum frequency task (MFT), and no feedback (NFB) conditions. Subjects were asked to increase temperature of right index finger as large as possible and were presented amount related feedback and monetary reward under the MAT condition, while they were asked to increase it as long as possible and were presented time (frequency) related feedback and monetary reward on the MFT condition. Under the NFB condition, the procedure was almost the same as that under the MAT condition except feedback stimulus was not presented. Skin temperature of 5 subjects increased after 5 trainihg sessions. There was not any clear differences of skin temperature change between 2 training tasks. Feedback had interference effects on performances of skin temperature control. That is, in all subjects except 1,performances under the MAT and MFT conditions were inferior to that under the NFB condition during the last 7 sessions. Performances were related with verbally reported relaxation.
-
Memoirs of the Fuculty of Integrated Arts and Sciences Ⅲ, Hiroshima University 9 1-10 1985年12月
MISC
57-
JOURNAL OF THE EXPERIMENTAL ANALYSIS OF BEHAVIOR 101(2) 275-287 2014年3月
書籍等出版物
8講演・口頭発表等
6-
The 50th Annual Convention of Association for Behavior Analysis International, Philadelphia 2024年5月25日
-
The Second Meeting of Students of Behavior Analysis, Guadalajara, Mexico 2023年6月21日 招待有り
共同研究・競争的資金等の研究課題
4-
2020年4月 - 2025年3月
-
2014年4月 - 2018年3月
-
2005年4月 - 2009年3月
-
2000年4月 - 2002年3月