Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Associate Professor, Division of General Education, Osaka Kyoiku University
- Degree
- Ph.D. in Education(Kyoto University)博士(教育学)(京都大学)
- J-GLOBAL ID
- 200901008451645683
- researchmap Member ID
- 6000010858
2008年3月 京都大学大学院教育学研究科博士後期課程学修退学
2008年4月 福井大学教育地域科学部 講師
2011年9月 京都大学 大学院教育学研究科 教育科学専攻 博士後期課程 修了 博士(教育学)学位取得
2013年4月 大阪教育大学学校教員養成課程 准教授(現在に至る)
2008年4月 福井大学教育地域科学部 講師
2011年9月 京都大学 大学院教育学研究科 教育科学専攻 博士後期課程 修了 博士(教育学)学位取得
2013年4月 大阪教育大学学校教員養成課程 准教授(現在に至る)
Research Areas
1Research History
2Papers
23-
教育方法学研究, 44 37-48, Mar, 2019 Peer-reviewedLead author
-
大阪教育大学大学院学校教育専攻教育学コース教育学研究論集, (15) 25-32, Mar, 2018
-
国語科教育, (76) 47-54, Sep, 2014 Peer-reviewed
-
福井大学教職大学院紀要教師教育研究, 6(6) 299-328, Jun, 2013 Peer-reviewedLead author
-
大谷大学国語教育研究, (1) 22-35, Feb, 2013 Peer-reviewed
-
日本教師教育学会年報, (21) 72-82, Sep, 2012 Peer-reviewed
-
(21) 27-36, Nov, 2011 Peer-reviewed
-
Research Journal of Educational Methods, 35(35) 71-81, Mar, 2010 Peer-reviewedAs a worldwide movement, the reform for the standard-based teacher education is proceeding. In America, Lee S. Shulman's theories on teachers' knowledge and learning process have been used for structuring standards for teachers. This study reviewed Shulman's works and showed his comprehensive idea. The three important points came out. Firstly, teachers' knowledge and learning process are very closely connected. So we should define knowledge base for teachers in connection with their learning process. Secondary, we should transform different knowledge needed for teachers to the special form to be used in teaching and share them. Thirdly, however, we must accomplish it not by selecting special knowledge under the certain criteria but by opening and publishing them to the broader world.
-
福井大学教育実践附属総合センター紀要, (35) 9-20, Jan, 2010 Peer-reviewed
-
福井大学教育地域科学部紀要 第Ⅳ部 教育科学, (64) 1-15, Jan, 2009 Peer-reviewed
-
福井大学教育実践附属総合センター紀要, (33) 11-22, Jan, 2009 Peer-reviewed
-
Kyoto University research studies in education, (54) 180-192, Mar, 2008 Peer-reviewed
-
Annual bulletin of the Japanese Society for the Study on Teacher Education, (15) 70-80, Sep, 2006 Peer-reviewed
-
京都大学大学院教育学研究科・北京師範大学教育学院 学術交流協定締結記念 日中教育学系合同シンポジウム論文集, 109-116, Aug, 2006 Peer-reviewed
Misc.
3-
Fukui educational research, (35) 9-20, 2011
-
実践的な教師教育研究拠点の基盤形成 平成21年度福井大学教育地域科学部重点研究 研究成果報告書『教師に必要な能力の定義・選択とその記述・評価の方法に関する研究―福井大学「教員養成スタンダード」の策定に向けて―』(研究代表者:八田幸恵), 1-11, 2010
Books and Other Publications
19Works
1Research Projects
7-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2019 - Mar, 2023
-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2018 - Mar, 2023
-
Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2014 - Mar, 2020
-
Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2013 - Mar, 2018
-
Grants-in-Aid for Scientific Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2009 - Mar, 2014