表現活動教育系

吉田 雅行

ヨシダ マサユキ  (Masayuki Yoshida)

基本情報

所属
大阪教育大学 表現活動教育系 教授
学位
(BLANK)(University of Tsukuba)
体育学修士(筑波大学)

研究者番号
70174951
J-GLOBAL ID
200901000305684706
researchmap会員ID
1000282617

経歴

 5

学歴

 2

論文

 10

MISC

 21
  • 橋原 孝博, 吉田 康成, 吉田 雅行
    バレーボール研究 9(1) 19-24 2007年  
    本研究の目的は,2006年バレーボール女子世界選手権に出場したロシア,ブラジル,中国の試合をビデオ撮影し,橋原他(2005)が開発したスカウティングプログラムにより世界トップレベルの女子チームが使用している戦術プレーを究明することであった。サーブレシーブとアタックレシーブは女子3チームとも類似した守備の仕方をしていた。しかしコンビネーション攻撃は各チームが独自のやり方で攻撃していた。すなわちロシアは2人のエーススパイカーによるオープン攻撃,ブラジルは男子の4人攻撃に類似したコンビネーション攻撃,中国はブロード攻撃とクイックスパイクを同時に使用するようなコンビネーション攻撃を多用していた。The playing system for service reception, combination attack, block & dig were analyzed with the scouting program developed by Hashihara and others (2005). The playing system for service reception and block & dig were similar through top three teams. But the combination attack was different from team to team. Most of Russian attack were the spiking from high set ball by two ace players. Brazil used often the four-hitter attack that was played in men's volleyball game. China used such a combination that two quick hitters approached simultaneously for the different two kinds of quick sets, for example, one for quick set and the other for one-leg takeoff set.
  • 橋原孝博, 佐賀野健, 吉田雅行
    バレーボール研究 7(1) 20-25 2005年5月  査読有り
  • 吉田康成, 吉田雅行
    スポーツ方法学研究 17(1) 117-127 2004年4月  査読有り
  • 吉田 康成, 吉田 雅行
    大阪教育大学紀要. IV, 教育科学 50(2) 435-447 2002年  
    「チャンスボールの声」が何故できないのか。本稿では, コーチングの事例を手掛かりに, チャンスの声が出せるplayerを創るコーチングを明らかにすることを目的としている。そのため, チャンスボールの声が出るために必要な要因を, 今回はプレイヤーの個人的能力として取り上げ, タイミングを見る活動, 対応の動きと姿勢に焦点を当てた。また, それらは, ゲームに必要な個人のボールコントロール能力を構成する基礎技術と考えられるため, ボールコントロール技術との関わりを検討し, 最後にボールコントロール技術が向上するためのプログラムを提出した。Why volleyball players didn't call "Free" during the game? Even when all coach evaluated "Free ball" situation, players often didn't do that. The purpose of this study was to clarify the coaching method for bringing up volleyball players who would be able to call "Free" at the right timing. In order to address the problem, at first, we analyzed the necessary factors, especially players' personal ability such as their activities for getting proper timing, their movements for correspondence to the ball, and their postures to react to the ball. Second, as these factors were considered as the basic skill to make personal abilitiy to control balls during games, the relation of the skill to control ball were analyzed. Finally, we proposed the training program for improvement the ball control.

共同研究・競争的資金等の研究課題

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