Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Professor, Division of Advanced Professional Teacher Education, Osaka Kyoiku University
- Degree
- 博士(教育学)(九州大学)
- Contact information
- tamura-t09cc.osaka-kyoiku.ac.jp
- J-GLOBAL ID
- 201301072300862332
- researchmap Member ID
- B000230453
Research Interests
16Research Areas
2Research History
4-
Apr, 2018 - Present
-
Apr, 2014 - Mar, 2018
-
Apr, 2013 - Mar, 2014
-
Apr, 2006 - Mar, 2013
Education
2-
- Mar, 2009
-
- Mar, 2002
Committee Memberships
27-
Apr, 2021 - Mar, 2023
-
Jan, 2021 - Jan, 2023
-
Apr, 2021 - Mar, 2022
-
Sep, 2020 - Mar, 2021
-
Jun, 2019 - Mar, 2021
Papers
46-
(33) 印刷中, Mar, 2024 Peer-reviewed
-
大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学, 71 105-120, Feb 28, 2023 Peer-reviewedLead authortype:Article 新型コロナウィルス感染症拡大により,学校は甚大な影響を受けた。本研究は,各学校のカリキュラムマネジメントに焦点化し,これに対する市町村教育委員会の指導・支援について,初期と一定期間を経た後では,どのように変化したかを明らかにすることを目的とした。2020年度と2021年度の2回,大阪府内43市町村教育委員会を対象に質問紙調査を実施した。2020年度は授業日数確保や学校行事の工夫など計画局面に関して,所管学校への一斉的な指導・支援が行われたのに対し,2021年度は実施局面における支援が中心となり,学校への個別支援に力点が移行した。教育委員会と学校の間のコミュニケーションがより必要視された。一定数の学校において,カリキュラムマネジメントの活性化や校長等のリーダーシップの充実という副産物も生じた。 The spread of COVID-19 has had a tremendous impact on schools. The purpose of this study is to focus on the curriculum management of each school and to clarify how the guidance and support of the municipal board of education has changed from the initial stage to the next stage after a certain period. We conducted a questionnaire survey of 43 municipal boards of education in Osaka Prefecture twice in FY2020 and FY2021. In FY2020, such simultaneous guidance and support was provided to the schools in charge as securing the number of school days and planning school events, while in FY2021, the emphasis shifted to individual support. Communication between the boards of education and the schools became more important. In a certain number of schools, there were also by-products such as activation of curriculum management and enhancement of leadership of principals.
-
大阪市立大学教育学会『教育学論集』, (10) 13-25, Mar, 2022 Peer-reviewed
-
大阪教育大学紀要 総合教育科学, 70 249-268, Feb 28, 2022 Peer-reviewed
Misc.
82-
総合教育技術, 71(15) 22-25, Feb, 2017
-
View21. 高校版, 2016(3) 4-7, Aug, 2016
-
教職研修, 40(12) 111-114, Aug, 2012
-
教職研修, 40(11) 111-114, Jul, 2012
-
教職研修, 40(10) 107-110, Jun, 2012
-
教職研修, 40(9) 105-108, May, 2012
-
教職研修, 40(8) 109-112, Apr, 2012
-
日本教育工学会研究報告集, 2012(1) 325-332, Mar 3, 2012
-
教職研修, 40(7) 121-124, Mar, 2012
-
教職研修, 40(6) 121-124, Feb, 2012
-
教職研修, 40(5) 121-124, Jan, 2012
-
教職研修, 40(3) 121-124, Nov, 2011
-
教職研修, 39(10) 117-120, Mar 5, 2009
-
教職研修, 35(8) 89-93, Apr, 2007
Books and Other Publications
48Teaching Experience
28-
教育課程の経営と評価(教育課程の経営と評価;教育課程の経営と評価) (教育学研究科)
-
カリキュラム論 (教育学部)
-
教育思想論 (教育学部)
-
カリキュラム論(カリキュラム論) (教育学部)
Professional Memberships
7Research Projects
21-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2024 - Mar, 2029
-
Grants-in-Aid for Scientific Research Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B)), Japan Society for the Promotion of Science, Oct, 2020 - Mar, 2024
-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2021 - Mar, 2024
-
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory), Japan Society for the Promotion of Science, Jul, 2020 - Mar, 2023
-
科学研究費助成事業 基盤研究(C), 日本学術振興会, Apr, 2016 - Mar, 2023