Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
研究者業績
基本情報
研究キーワード
12経歴
7-
2014年4月 - 現在
-
2013年4月 - 2014年3月
-
2011年5月 - 2013年3月
-
2010年10月 - 2011年5月
-
2010年4月 - 2010年9月
学歴
3-
2002年4月 - 2005年3月
-
2000年4月 - 2002年3月
-
1996年4月 - 2000年3月
論文
38-
大阪教育大学紀要 総合教育科学 73 181-198 2025年2月28日 査読有り筆頭著者責任著者
-
Impact 2025(1) 24-26 2025年2月4日 査読有り筆頭著者責任著者There is a need for STEM (Science, Technology, Engineering and Maths) skills in job markets worldwide and therefore a growing emphasis is being placed on these subjects in schools. This requires the right education in terms of lessons for students and also training for teachers. Associate Professor Masatsugu Taneda, Department of Science Education, Osaka Kyoiku University, is interested in how proper training could equip teachers without STEM backgrounds with the skills they need to enhance the education they are providing to students. He is developing quality education materials to assist teachers and inspire students. Drawing on his background in chemistry, Taneda is focusing on chemistry experiments but the project has scope to be rolled out to other STEM subjects. In one study, he developed labware and digital teaching materials for on-demand chemistry experiments that can be carried out at home. This enhances accessibility and flexibility for students while also improving standardisation of education. The digital teaching materials have been tested by student teachers affiliated with Osaka Kyoiku University who were given a lab kit containing the materials needed for the experiments. Given that teachers in Japan often don’t have sufficient time to source new teaching materials, this enables teachers to focus on their role as education facilitators, while practical content can be prepared by STEM professionals. Taneda developed the toolkit in collaboration with Kenis Corporation. The kits were evaluated for safety and content and then rolled out to university students not majoring in scientific fields so that they could be evaluated in the context of no scientific background.
-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学 72 335-354 2024年2月29日 査読有りtype:Article 著者らは,小学校若手教員対象の課題探究型理科研修を毎年実施してきた。2020~21年はコロナ禍によりオンデマンドで実施したが,本稿で論じる2022年の研修では対面形式を再開した。再開した対面研修で,オンデマンドの個人学習用に開発したワークシートを,グループの中での個人の学びの支援のために使用した。同じく個人の振り返り用に開発した探究の流れ図の形式を,グループ活動のまとめポスターに使用した。まとめポスターの評価ルーブリックを開発し,グループ活動を評価した。グループ活動の評価と個人のワークシートの記述から,受講者の学習状況を推測した。併せて,受講者の理科の知識や実験技能の実態について知見を得た。 We have conducted problem-solving and inquiry-based science training for young elementary school teachers every year. In 2020~21, it was conducted on demand due to the corona disaster, but in the 2022 training discussed in this paper, the face-to-face format was resumed. In the resumed face-to-face training, worksheets developed for individual learning in on-demand training were used to support individual learning in groups. The form of the inquiry flow chart,which was also developed for individual reflection, was used as a summary poster for group activities. We developed an evaluation rubric of summary posters and evaluated group activities. From the evaluation of group activities and the description contents of individual worksheets, we estimated learning status of the participants. We also obtained knowledge about the actual state of science knowledge and experimental skills of the participants.
-
Chemistry Letters 52(11) 858-860 2023年11月5日 査読有り
-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学 71 349-364 2023年2月28日 査読有りtype:Article コロナウイルス感染拡大の状況下,小学校若手教員を対象として,探究型理科研修をオンデマンドで実施した。研修実施のため,実験を動画で視聴しながら科学的問題解決の過程を学習するプログラムをGoogle Classroom上に作成した。受講者の到達度評価のためにルーブリックを作成し,評価を試みた。研修の実施と評価から以下の結果を得た。(1)受講者の9割が,オンデマンドプログラムを完全に終了した。(2)3人の評価者による評価の一致度の分析から,ルーブリックの改善のための知見を得た。(3)ルーブリック評価の結果から,科学的問題解決の過程の学びについての受講者の課題が示唆された。(4)水溶液の性質に関する小学校若手教員の知識の現状が明らかになった。 Due to the spread of coronavirus infection, we conducted on-demand teacher training of scientific inquiry activity for young elementary school teachers. To carry out the training, we developed a program on Google Classroom to learn the process of inquiring scientific problems by watching videos of experiments. We also created a rubric to evaluate the achievement of the learners and tried to evaluate it. The following results were obtained from the implementation and evaluation of the training. (1) 90% of the participants have completed the on-demand program. (2) From the analysis of the degree of agreement of the evaluations by the three evaluators, the knowledge for improving the rubric was obtained. (3) The results of the rubric evaluation suggested the young elementary school teachers' challenges in learning the process of solving scientific problems. (4) The current state of knowledge of young elementary school teachers regarding the properties of aqueous solutions has been clarified.
-
Acta crystallographica. Section E, Crystallographic communications 78(Pt 4) 449-452 2022年4月1日 査読有り筆頭著者責任著者The mol-ecule of the title compound, C16H14N2O, contains an essentially planar indole ring system and a phenyl ring. In the crystal, the mol-ecules are linked by a weak inter-molecular C-H⋯O hydrogen bond and C-H⋯π inter-actions, forming a one-dimensional column structure along the b-axis direction. These columns are linked by other C-H⋯π inter-actions, forming a two-dimensional network structure.
-
日本科学教育学会年会論文集 45 615-616 2021年2020年のコロナウイルス感染拡大の影響で,小学校若手教員を対象に8月に実施予定であった課題探究型の理科研修を,対面形式で実施することができなくなった.その代替策として,Google Classroomを用いたe-ラーニングプログラムを新たに開発して,大阪教育大学柏原キャンパス近隣地域の1自治体の教育委員会と連携し,オンデマンド型の研修を実施した.対面研修のようなグループ活動を組み込むことは出来なかったが,対面研修にも活かすことができる,特色あるプログラムを作成することができた.
-
The journal of physical chemistry. A 124(10) 2057-2063 2020年3月12日 査読有りPartially overlapped dicarbazolophanes exhibit a planar chirality. In this study, C2-symmetrical [3.3](3,9)dicarbazolophane derivatives (CZ1-CZ3) have been optically resolved by preparative chiral high-performance liquid chromatography for the first time. In their circular dichroism (CD) spectra, moderate Cotton effects (CEs) were observed for their 1Lb and 1La transitions (|Δε| = 10-12 and 51-57 M-1 cm-1, respectively), while intense CEs were notified in their 1B transitions (|Δε| = 156-216 M-1 cm-1), absorption dissymmetry (gabs) factors being in orders of 10-2. Circularly polarized luminescence spectrum was also obtained for cyanamide derivative CZ1, with a comparative luminescence dissymmetry (glum) factor of 0.013. A computational investigation was applied to address the factors for such remarkable chiroptical responses in these dicarbazolophanes of planar chirality. Absolute configurations were unambiguously determined by the comparison of experimental and theoretical CD spectra, which was affirmed by the X-ray crystal structural analysis of enantiomerically pure sulfonamide derivative CZ2.
-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University 68 15-30 2020年2月 査読有り
-
日本科学教育学会年会論文集 44 351-354 2020年<p>著者らは,小学校の若手教員を対象にした課題探究型の理科研修を年1回実施している.その課題は,5本の同じ容器に入った正体不明の5種類の水を,8種類の候補の中から同定するというものである.従来の研修では,全班の水の組合せが同じで,実験に必要な器具を事前に教卓に用意するなど暗黙のヒントが多く,学びの到達度に課題があった.そこで2019年度の研修では,班ごとに容器と中身の組み合わせを変え,実験器具を事前に見せないようにした.その結果,正解した班の割合は減ったが,科学的なものの考え方や,問題解決の方法に関する受講者の意識は高まった.不正解事例についての考察から,研修改善のための有用な知見を得た.</p>
-
Acta crystallographica. Section E, Crystallographic communications 75(Pt 10) 1429-1431 2019年10月1日 査読有り最終著者責任著者In the title compound, C27H29BrN2, the carbazole ring system is essentially planar, with an r.m.s. deviation of 0.0781 (16) Å. An intra-molecular N-H⋯N hydrogen bond forms an S(6) ring motif. One of the tert-butyl substituents shows rotational disorder over two sites with occupancies of 0.592 (3) and 0.408 (3). In the crystal, two mol-ecules are associated into an inversion dimer through a pair of C-H⋯π inter-actions. The dimers are further linked by another pair of C-H⋯π inter-actions, forming a ribbon along the c-axis direction. A C-H⋯π inter-action involving the minor disordered component and the carbazole ring system links the ribbons, generating a network sheet parallel to (100).
-
大阪教育大学紀要 人文社会科学・自然科学 67 173-179 2019年2月 査読有り筆頭著者責任著者
-
日本科学教育学会年会論文集 43 632-635 2019年 査読有り<p>小学校の若手教員を対象にした理科研修のプログラムとして,課題探究型のグループワークを実施した.同じ容器に入った正体の分からない5種類の水を,8種類の候補の中から同定するという課題に,情報の収集・整理,予想・仮説の立案,実験計画の立案,実験の実施,考察,発表のためのポスター制作まですべて,4名からなる班のメンバーの協力により取り組んだ.最後にポスターセッション形式の発表と,ルーブリックによる相互評価を行った.事後アンケートの結果から,受講者らはこのプログラムを通じて,集団での学び合いの有効性について体験的に理解したことが伺えた.一方,発表ポスターと相互評価の結果からは,科学的なものの見方や考え方に関して班ごとの到達度に幅があることが明らかになった.</p>
-
日本科学教育学会年会論文集 42 443-444 2018年全国学カ・学習状況調査・小学校理科調査間題(H27 年度)を,理,工学部に所属する中裔理科教員志望大学生に解答してもらい,その結果を小学校児童の調査結果と比較した。調査対象の大学生の平均正解率は87.5%であった(H27 年度小学6 年生の正解率60.8%)。主に知識を間う「A」間題については,間題によって大学生の正解率にばらつきがみられ,主に活用を間う「B」間題については,ほとんどが 90%近い正解率であった。記述式の間題では,無回答はほとんどない一方,正解基準に求められる意見と根拠の両方の記述と書き分けは,24%程度に留まった。
-
日本科学教育学会年会論文集 42 441-442 2018年初任~5年目の小学校教員研修の受講者に対して,理科指導力の実態把握と,研修の効果測定のためのアンケート調査を行った。その結果,科学への関与度が,研修の効果を議論する上 で注目すべき要因であることが分かった。
-
日本科学教育学会年会論文集 41 363-364 2017年<p>本研究では平成28 度1)に引き続き,小学校教員の理科苦手意識2)の改善と,新しい時代の教員に求められる資質3)への対応を目的とした小学校教員理科研修プログラムの開発に取り組んでいる。本稿では,昨年度の教員研修会の参加者に対する3 か月後調査の結果から,研修の効果についての検討を行う。さらに,平成29 年度の研修をどのように改善したかについても紹介する。</p>
-
JOURNAL OF PHYSICAL CHEMISTRY C 119(47) 26283-26289 2015年11月 査読有り
-
Chemical communications (Cambridge, England) 51(24) 5028-31 2015年3月25日 査読有り筆頭著者
-
ORGANIC ELECTRONICS 15(11) 3031-3037 2014年11月 査読有り
-
CHINESE PHYSICS B 23(9) 2014年9月 査読有り
-
ORGANIC ELECTRONICS 15(4) 878-885 2014年4月 査読有り
-
TETRAHEDRON LETTERS 54(42) 5727-5729 2013年10月 査読有り筆頭著者
-
APPLIED PHYSICS EXPRESS 4(7) 2011年7月 査読有り筆頭著者
-
BULLETIN OF THE CHEMICAL SOCIETY OF JAPAN 83(6) 667-671 2010年6月 査読有り筆頭著者
-
RESEARCH ON CHEMICAL INTERMEDIATES 35(5) 643-650 2009年5月 査読有り筆頭著者
-
CHEMICAL ENGINEERING JOURNAL 144(2) 270-276 2008年10月 査読有り
-
Chemical Engineering Journal 135(3) 232-237 2008年2月1日 査読有り
-
JOURNAL OF MATERIALS SCIENCE 42(24) 10196-10202 2007年12月 査読有り
-
CHEMISTRY LETTERS 36(12) 1410-1411 2007年12月 査読有り筆頭著者
-
JOURNAL OF CHEMICAL ENGINEERING OF JAPAN 40(6) 523-528 2007年6月 査読有り
-
CHEMISTRY LETTERS 36(3) 354-355 2007年3月 査読有り筆頭著者
-
ABSTRACTS OF PAPERS OF THE AMERICAN CHEMICAL SOCIETY 233 732-732 2007年3月 査読有り
-
AIChE Annual Meeting, Conference Proceedings 2007年
-
ORGANIC & BIOMOLECULAR CHEMISTRY 2(4) 499-504 2004年2月 査読有り筆頭著者
MISC
38書籍等出版物
4講演・口頭発表等
17-
10th International Symposium On Photochromism, ISOP 2023 2023年
-
International Congress on Pure & Applied Chemistry Bali (ICPAC Bali 2023) 2023年9月13日 招待有り
担当経験のある科目(授業)
4共同研究・競争的資金等の研究課題
10-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2021年4月 - 2024年3月
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(C) 2020年4月 - 2023年3月
-
物質・デバイス領域共同研究拠点 2022年度 物質・デバイス領域共同研究課題 2022年4月
-
日本化学会近畿支部 2019年4月 - 2020年3月
-
大阪教育大学 2019年4月 - 2020年3月