多文化教育系

村井 隆人

ムライ タカト  (Murai Tkato)

基本情報

所属
大阪教育大学 多文化教育系 特任講師
学位
教育学博士(広島大学大学院 教育学研究科 文化教育開発専攻 国語文化教育学領域)

研究者番号
80826157
J-GLOBAL ID
202101011017452520
researchmap会員ID
R000028924

論文

 16
  • 向井 大喜, 平川 尚毅, 村井 隆人
    大阪教育大学紀要. 総合教育科学 72 145-162 2024年2月29日  査読有り
    type:Article 本研究では、大阪教育大学附属天王寺中学校における探究的な学習実践である「自由研究」を、カリキュラム・マネジメントの観点から調査、評価した。アンケート調査から、生徒の8割は高い満足度を示していた。また、自由記述アンケートの分析からは、生徒たちが研究を進めるための技能や成果を発信する技能、問題解決能力を学びとして認識していることが明らかになった。さらに、一部の生徒へのインタビュー調査からは、高満足度群の生徒が自信と満足感を得ながら研究を進める一方、低満足度群の生徒は自己の成果に対する認識が薄いことが示唆された。 This study investigated and evaluated "free research," an inquiry-based learning practice at Tennoji Junior High School attached to Osaka Kyoiku University, from the perspective of curriculum management. From the questionnaire survey, 80% of the students showed a high level of satisfaction. Analysis of the open-ended responses revealed that students recognized the skills for conducting research, disseminating results, and problem-solving skills as learning. Furthermore, interviews with some of the students suggested that students in the high-satisfaction group proceeded with their research with a sense of confidence and satisfaction, while students in the low-satisfaction group were less aware of their own accomplishments.
  • 井上 博文, 傅 玉香, 村井 隆人
    大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学 72 113-132 2024年2月29日  査読有り
    type:Article 本論文は,オンライン会議システムを用いた海外大学日本語学科への授業支援の一つとして実施した台湾国立屏東大学応用日本語学科の授業「日本現代文導讀與討論(一)」の実践例の紹介と課題及び可能性についての省察である。日本国小学校国語科教材,物語文「泣いた赤鬼」,説明的文章「まんがの方法」を用いて,日台の大学生の会話による協働的読解活動を試みた。「ないた赤おに」では大教大学学生の各グループで準備した支援案に即して行い,一方,「まんがの方法」では同一の授業案で,Googleドキュメントによって協働的に読解し,その後で,課題のマンガの分析を行った。授業に参加した日台の大学生の評価は,とてもポジティブなものであった。屏東大学の授業担当者は,支援授業の学習効果を検証し,その有効性を確認した。 This paper presents a practical example of the class “Japanese Modern Literature Lecture and Discussion (1)" at the Department of Applied Japanese Language, National Pingtung University, Taiwan, which was implemented as one of the classes'support courses for Japanese language departments at overseas universities using an online conference system. It is an introduction and reflection on the issues and possibilities of the method. Using elementary level Japanese language teaching materials, the narrative text “Naita Akaoni" and the explanatory text “Manga no Hoho", we attempted a collaborative reading activity through discussion between groups of Japanese and Taiwanese university students. With the “Naita Akaoni" text, each group of Osaka Kyoiku University students followed the support plan prepared, while students working with the “Manga no Hoho" text, read collaboratively using the same lesson plan and Google Docs, and so they analyzed two panel cartoons. The evaluation of Japanese and Taiwanese university students who participated in the class was very positive. A class teacher at Pingtung University verified the learning effect of the support class and confirmed its effectiveness.
  • 村井 隆人
    大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学 72 133-152 2024年2月29日  査読有り
    type:Article 本研究では、特定の問題を解決するために、複数のテクストを分析・評価する批判的統合において、建設的な裁定がどのように成立するのか、そのプロセスを明らかにしようとした。そこで、大学生を対象に、複数の議論を整理するツールと、協働的な討論のための方略について教授する学習活動を実施し、成果物の分析を行った。その結果、学習者の多くは反省性を伴った議論を志向する一方で、裁定が妥当なものは少なかった。裁定が妥当な学習者との差異を捉えるために、談話の過程を分析した結果、妥当かつ建設的な裁定を下した学習者には、自身と異なる立場の学習者との協議のなかで、双方の立場の信念などを解釈し、評価を行うプロセスが存在することが確認された。 This study attempted to clarify the process of critical integration. Therefore, we analyzed artifacts from a learning activity conducted with university students in which tools for organizing multiple arguments and strategies for collaborative discussion were taught. The results showed that most of the students were oriented toward discussion with reflection, while few of the reports' arguments were valid. In order to capture the differences from learners with valid arguments, we analyzed the discourse process and found that students who developed valid arguments had a process of interpreting and evaluating the beliefs of both sides in discussions with learners from different perspectives.

書籍等出版物

 1

講演・口頭発表等

 10

所属学協会

 6

共同研究・競争的資金等の研究課題

 2