Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Osaka Kyoiku University
- Degree
- Master of Education(Mar, 2017, Osaka Kyoiku University)
- J-GLOBAL ID
- 202401013675562547
- researchmap Member ID
- R000073755
Research Areas
2Research History
5-
Apr, 2025 - Present
-
Apr, 2023 - Present
-
Apr, 2018 - Mar, 2023
-
Apr, 2016 - Mar, 2018
-
Apr, 2009 - Mar, 2016
Education
2-
Apr, 2015 - Mar, 2017
-
Apr, 2002 - Mar, 2006
Papers
4-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学, 73 249-269, Feb 28, 2025 Peer-reviewedtype:Article 本研究では、日本型授業研究において教師がどのように授業について探究し、授業改善に取り組んでいるのか、その省察の過程について考察する。本研究では、学校現場において広く実施されている教師主体の授業研究を、研究テーマに基づいて教師が授業を捉えなおし、これを改善することを通して、教師と子どもの間での「妥当解」や「暫定解」を探索し、教師が観の形成を目指すプラグマティックな企てと定義している。このような授業研究は仮説・検証型研究ではなく、探索型研究として機能している。大阪教育大学附属池田小学校の教員を中心とする実践の叙述を手がかりとして、1年間の授業研究を通して教師が自らの「問い」を探究する省察過程を描写し、その過程における「問い」の変容とその契機を類型化した。 This study focuses on the process of reflection that teachers undergo to explore and improve their classes using Japanese-style lesson study. The study examines teacher-led lesson study, which is widely conducted in Japanese schools, where teachers aim to find “reasonable solutions" and “tentative solutions" by reconsidering and improving their classes based on the research theme and the responses to children. This process aims to formulate their view of the class and is defined as a pragmatic attempt to develop their teaching approach. This type of lesson study functions as exploratory research rather than hypothesis-testing research. In this study, the teachers at Ikeda Primary School, affiliated with Osaka Kyoiku University, participated in a year-long lesson study. They engaged in a reflective process of exploring their own “questions" and typified the transformation of “questions" and their triggers in the process.
Books and Other Publications
1Presentations
10Research Projects
4-
日本安全教育学会研究助成, 日本安全教育学会, Sep, 2025 - Sep, 2027
-
大学・附属学校園連携事業推進, 大阪教育大学, Apr, 2024 - Mar, 2025
-
防災教育チャレンジプラン, 防災教育チャレンジプラン(内閣府), Apr, 2024 - Mar, 2025
-
大学・附属学校園連携事業推進, 大阪教育大学