Osaka Kyoiku University Researcher Information
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Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Professor, Division of General Education, Osaka Kyoiku University
- Degree
- 教育学修士(広島大学)教育学修士(九州大学)
- Contact information
- masayascc.osaka-kyoiku.ac.jp
- Researcher number
- 00263997
- J-GLOBAL ID
- 200901057452911183
- researchmap Member ID
- 1000209320
- External link
Research Interests
8Research Areas
3Research History
8-
Apr, 2023 - Present
-
Apr, 2012 - Present
-
Apr, 2017 - Mar, 2021
-
Apr, 2017 - Mar, 2021
-
Apr, 2012 - Mar, 2014
Education
4Committee Memberships
3-
Apr, 2021 - Mar, 2022
-
Apr, 2021
-
Dec, 2012
Papers
38-
Memories of Osaka kyoiku University; Education Science, 72 1-16, Feb, 2024 Peer-reviewedLead author
-
Dilthey-Studies, 34 64-78, Nov, 2023 InvitedLead author
-
Research Bulletin of the Course of Education, 20 1-10, Mar, 2023 Lead author
-
What do we mean by the scientificity of pedagogy? - Reconstruction of Dilthey's systematic pedagogy.Memories of OSAKA KYOIKU UNIVERSITY Educational Science Vol.71, 71 1-19, Feb, 2023 Peer-reviewedLead author
Misc.
19Books and Other Publications
4Presentations
6-
Dilthey Association in Japan, Jul 1, 2023
-
Philosophy of Education Society of Japan, Oct 22, 2022
-
第63回教育哲学会一般研究発表, Oct 17, 2020, 日本教育哲学会本発表の目的は、ディルタイの教育学体系と、当時ディルタイが関与していたプロイセンのギムナジウム改革との関係を明らかにすることである。この目的のために、ディルタイと彼の友人ヨルク伯爵との間で交わされた人文主義ギムナジウム改革をめぐる往復書簡の分析を行う。この分析から明らかになることは、ディルタイの教育学体系は、彼のギムナジウム改革論の理論的根拠となっており、ディルタイとヨルクが教育改革に求めていたものは、生徒に歴史的意識の形成と発展をもたらすことであり、ディルタイ自身もこの歴史的意識に基づいて、精神諸科学の哲学的基礎づけの例として、教育学の哲学的基礎づけを試みているということである。
-
教育哲学会第54回ラウンドテーブル「思想課題としてのディルタイ―その批判的考察と展開 没後100年忌に寄せて―」, Oct 15, 2011, 教育哲学会
Research Projects
6-
Apr, 2020 - Mar, 2023
-
2001
-
1989