Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Lecturer, Division of General Education, Osaka Kyoiku University
- Degree
- 博士(教育学)(東京学芸大学)
- Contact information
- imaeda-f23cc.osaka-kyoiku.ac.jp
- Researcher number
- 70824118
- J-GLOBAL ID
- 201801001836947171
- researchmap Member ID
- B000290037
- External link
Research Areas
1Research History
7-
Apr, 2023 - Present
-
Apr, 2021 - Present
-
Sep, 2019 - Present
-
Jul, 2017 - Present
-
Apr, 2018 - Mar, 2021
Education
3-
Apr, 2015 - Mar, 2018
-
Apr, 2009 - Mar, 2011
-
Apr, 2005 - Mar, 2009
Committee Memberships
16-
Apr, 2024 - Present
-
Apr, 2023 - Present
-
Apr, 2023 - Present
-
Apr, 2022 - Present
-
Apr, 2021 - Present
Awards
3Papers
88-
大阪教育大学 障害児教育研究紀要, 46 135-150, Mar, 2024 Last author
-
大阪教育大学紀要 総合教育科学, 72 315-333, Feb, 2024 Peer-reviewed
-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学, 72 279-304, Feb, 2024 Peer-reviewedtype:Article 2022年4月に教員養成フラッグシップ大学に指定されたことに伴い,大阪教育大学では先導的・革新的な教員養成カリキュラム・教職科目の研究・開発が求められている。本学が掲げるテーマは「ダイバーシティ大阪の諸課題に応え,学習者の学びに寄り添う教師の育成」であり,本プロジェクトでは,プロジェクトメンバーの専門領域の観点から,本学のフラッグシップ構想,とりわけダイバーシティ科目群について,国内外の状況をふまえながら,その方向性と課題を明らかにすることを目的として検討を進めてきた。本稿では,最初に人権教育,インクルーシブ教育,外国にルーツのある子どもの教育の3領域について,関連領域の教員による報告に基づいて,日本および大阪の現状と課題について検討した。つぎに,それをふまえた上で,対話的な学びの観点から見たダイバーシティ科目の授業の在り方・評価の在り方について検討を行ったうえで,「ダイバーシティ大阪」の諸課題に取り組む上で必要とされる,教員を目指す学生に対して学部段階で身に付けてほしい資質・能力について提言を行った。 Having received the designation of a “Flagship University for Teacher Training" in April 2022, Osaka Kyoiku University (OKU) is turning its attention to researching and developing pioneering and innovative teacher training curricula and teaching courses. The theme for OKU is “Educating Teachers Who Respond to the Various Challenges of `Diversity Osaka' and Support Learners' Learning." In this project, we have been examining the direction and issues of the flagship concept of the university, especially the development of diversity-related courses, in relation to the project members' specialized fields while taking the state of affairs in Japan and overseas into consideration as well. This paper first examines the current situation and issues in Japan, especially in Osaka, drawing on reports from three related fields: human rights education, inclusive education, and education for foreign children. From this, we discussed the way that diversity-related courses should be taught and evaluated in relation to the perspective of active learning and dialogic learning, proposing the qualities and abilities that students who intend to become teachers should acquire while at the undergraduate level.
-
大阪千代田短期大学紀要, (53) 57-70, Dec, 2023 Last author
Books and Other Publications
6-
福村出版, May 7, 2021 (ISBN: 457112144X)
Presentations
221-
第4回日本ダウン症会議・第5回日本ダウン症学会学術集会, Nov 12, 2023
Teaching Experience
29-
2024 - Present特別支援教育実践演習 (大阪教育大学)
-
2024 - Present教職のための省察入門 (大阪教育大学)
-
2024 - Present教職のとびら (大阪教育大学)
-
2023 - Present知的障害教育総論 (大阪人間科学大学)
-
2023 - Present多様な子どもとインクルーシブ教育 (大阪教育大学)
-
2023 - Presentインクルーシブ教育の理論と実践 (大阪教育大学)
-
2022 - Present特別支援学校インターンシップ (大阪教育大学)
-
2022 - Present特別支援教育の実践 (大阪教育大学)
-
2022 - Present特別支援教育の基礎 (大阪教育大学)
-
2019 - Present特別支援教育概論 (立命館大学)
-
2019 - Present特別支援教育の教育課程と授業論 (大阪教育大学)
-
2019 - Presentインクルーシブ教育の理論と実際 (大阪教育大学)
-
2019 - Present特別支援教育の現代的課題 (大阪教育大学)
-
2018 - Present特別支援教育実践論 (大阪教育大学)
-
2018 - Present知的障害教育 (大阪教育大学)
-
2018 - Present介護等体験事前指導 (大阪教育大学)
-
2018 - Present障害者の心理・生理・病理 (大阪教育大学)
-
2017 - Present重複・LD教育概論 (明星大学)
-
2017 - Present知的障害教育総論 (明星大学)
-
2019 - 2023特別ニーズ教育の理論と実践 (大阪教育大学)
-
2018 - 2023教職入門 (大阪教育大学)
-
2018 - 2023教育実践演習 特別支援学校・学級における特別支援教育 (大阪教育大学)
-
2018 - 2023教育実践演習 通常学級における特別支援教育 (大阪教育大学)
-
2018 - 2022特別なニーズのある子どもの教育 (大阪教育大学)
-
2018 - 2022学校インターンシップB (大阪教育大学)
-
2018 - 2019知的障害教育特講 (大阪教育大学)
-
2018 - 2019特別支援教育基礎研究 (大阪教育大学)
-
2018 - 2019障害児教育学特講 (大阪教育大学)
-
2018 - 2019特別支援教育論 (大阪教育大学)
Professional Memberships
7Research Projects
24-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2023 - Mar, 2026
-
大阪教育大学, Jul, 2024 - Mar, 2025
-
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2021 - Mar, 2024
-
令和5年度読書バリアフリーに向けた図書館サービス研修, 文部科学省, Jul, 2023 - Mar, 2024
-
Jul, 2023 - Mar, 2024