Division of General Education

Fumio Imaeda

  (今枝 史雄)

Profile Information

Affiliation
Lecturer, Division of General Education, Osaka Kyoiku University
Degree
博士(教育学)(東京学芸大学)

Contact information
imaeda-f23cc.osaka-kyoiku.ac.jp
Researcher number
70824118
J-GLOBAL ID
201801001836947171
researchmap Member ID
B000290037

External link

Research History

 7

Papers

 88
  • 井坂行男, 今枝史雄
    大阪教育大学 障害児教育研究紀要, 46 135-150, Mar, 2024  Last author
  • 今枝史雄, 都築桃, 金森裕治
    大阪教育大学 障害児教育研究紀要, 46 91-106, Mar, 2024  Lead author
  • 正井隆晶, 今枝史雄
    大阪教育大学紀要 総合教育科学, 72 315-333, Feb, 2024  Peer-reviewed
  • 高橋 登, 齋藤 直子, 佐久間 敦史, 今枝 史雄, 平賀 健太郎, 中山 あおい, 米澤 千昌, 吉田 茂孝, 八田 幸恵, 森本 和寿
    大阪教育大学紀要. 総合教育科学, 72 279-304, Feb, 2024  Peer-reviewed
    type:Article 2022年4月に教員養成フラッグシップ大学に指定されたことに伴い,大阪教育大学では先導的・革新的な教員養成カリキュラム・教職科目の研究・開発が求められている。本学が掲げるテーマは「ダイバーシティ大阪の諸課題に応え,学習者の学びに寄り添う教師の育成」であり,本プロジェクトでは,プロジェクトメンバーの専門領域の観点から,本学のフラッグシップ構想,とりわけダイバーシティ科目群について,国内外の状況をふまえながら,その方向性と課題を明らかにすることを目的として検討を進めてきた。本稿では,最初に人権教育,インクルーシブ教育,外国にルーツのある子どもの教育の3領域について,関連領域の教員による報告に基づいて,日本および大阪の現状と課題について検討した。つぎに,それをふまえた上で,対話的な学びの観点から見たダイバーシティ科目の授業の在り方・評価の在り方について検討を行ったうえで,「ダイバーシティ大阪」の諸課題に取り組む上で必要とされる,教員を目指す学生に対して学部段階で身に付けてほしい資質・能力について提言を行った。 Having received the designation of a “Flagship University for Teacher Training" in April 2022, Osaka Kyoiku University (OKU) is turning its attention to researching and developing pioneering and innovative teacher training curricula and teaching courses. The theme for OKU is “Educating Teachers Who Respond to the Various Challenges of `Diversity Osaka' and Support Learners' Learning." In this project, we have been examining the direction and issues of the flagship concept of the university, especially the development of diversity-related courses, in relation to the project members' specialized fields while taking the state of affairs in Japan and overseas into consideration as well. This paper first examines the current situation and issues in Japan, especially in Osaka, drawing on reports from three related fields: human rights education, inclusive education, and education for foreign children. From this, we discussed the way that diversity-related courses should be taught and evaluated in relation to the perspective of active learning and dialogic learning, proposing the qualities and abilities that students who intend to become teachers should acquire while at the undergraduate level.
  • 宮本直美, 今枝史雄
    大阪千代田短期大学紀要, (53) 57-70, Dec, 2023  Last author

Books and Other Publications

 6

Presentations

 221

Teaching Experience

 29

Research Projects

 24

Social Activities

 101

Media Coverage

 1