Osaka Kyoiku University Researcher Information
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Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Osaka Kyoiku University
- Degree
- 博士(情報学)(関西大学)
- Contact information
- kosteracc.osaka-kyoiku.ac.jp
- J-GLOBAL ID
- 201101096256388212
- researchmap Member ID
- B000005067
- External link
大阪教育大学・総合教育系・教授。 関西大学大学院総合情報学研究科を修了後,京都外国語大学,長崎大学での勤務を経て,2015年1月より大阪教育大学准教授,2023年より現職。専門分野は教育工学(特に教師教育,メディア教育)。テーマとしては,教師のICT活用指導力の育成,教員研修のデザインと評価に興味がある。 日本教育メディア学会副会長,日本教育工学会理事,日本教育工学協会常任理事。主な著書に『教育工学アプローチによる教師教育』『初等中等教育におけるICT活用』(ミネルヴァ書房,共編著),『タブレット端末で実現する協働的な学び』(フォーラム・A,共編著)がある。2009年日本教育工学会研究奨励賞,2019年日本教育工学会論文賞,2019年教職員支援機構第2回NITS大賞審査委員特別賞(事業担当者として)受賞。
Research Interests
29Research Areas
4Research History
8-
Apr, 2023 - Present
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Apr, 2020 - Mar, 2023
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Apr, 2015 - Mar, 2020
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Jan, 2015 - Mar, 2015
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Apr, 2008 - Dec, 2014
Papers
88-
日本教育工学会研究報告集, 2024(1) 1-8, May 11, 2024 Last author小学校における「書く力」の育成を通して,校内授業研究の実施方法を改善し,その取り組みを評価した.まず「校内授業研究の流れ」を設計した.また,「児童の「書く力」を育成する教師の授業力」を設定した.それを基に,授業研究を進めた結果,「校内授業研究の流れ」により,授業研究を円滑に進めることができた.また,「児童の『書く力』を育成する教師の授業力」を明確にすることで,授業計画に有益な情報が得られた.
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日本教育工学会論文誌 = Japan journal of educational technology / 日本教育工学会 編, 48(1) 123-139, May, 2024 Peer-reviewed
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Japan Journal of Educational Technology, 47(4) 553-565, Mar 20, 2024 Peer-reviewedInvitedLast authorCorresponding authorInformation education has been established as one of the primary research domains within the Japan Society for Educational Technology (JSET). This paper aims to identify the forthcoming research agendas in the realm of information education by undertaking the following two tasks: 1) Summarizing the historical trends in information education research within the Japan Society for Educational Technology and 2) Conducting an empirical investigation into information utilization competencies. Firstly, a focus is placed on specific realms: information ethics education and programming education. Through meticulous analysis, emerging issues within these domains are identified. Secondly, a comprehensive investigation is carried out. Drawing from established research, various components are scrutinized. Additionally, a survey targeting university students in teacher training programs is administered. This survey seeks to explore the relationship between the commencement of information terminal usage and proficiency in information handling. Furthermore, each individual component is examined. From these findings, forthcoming research topics relevant to the landscape of information education are presented.
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大阪教育大学紀要. 総合教育科学, 71 87-96, Feb, 2023 Peer-reviewedLead authorCorresponding author
Misc.
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視聴覚教育, 67(3) 12-16, Mar, 2013
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Research report of JSET Conferences, 11(1) 263-266, Mar 5, 2011
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Research report of JSET Conferences, 2011(1) 263-266, Mar 5, 2011
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Japan Journal of Educational Technology, 34 81-84, Dec 20, 2010本研究では,立体視可能な仮想空間での探索行動と連携して携帯端末へ学習情報を提示し,学習者個々の学びを支援するVR学習環境を開発した.そして,その環境を授業実践の観点から評価するとともに,探索時に携帯端末へ情報提示する際の接近距離の観点から実験的な検討を行った.その結果,次のことが明らかになった.開発したVR学習環境は肯定的に捉えられており,その中での携帯端末を用いた個別学習支援は効果的であること,対象物への接近距離とその距離の適切さに関する主観評価は直線性を示すこと,携帯端末での表示に必要な適切な接近距離は対象物前面の面積の増加に応じて増加すること.
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Japan Journal of Educational Technology, 34 81-84, Dec, 2010
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数学教育論文発表会論文集, 43(2) 777-782, Nov 13, 2010
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Research report of JSET Conferences, 10(1) 347-350, Mar 6, 2010
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Japan Journal of Educational Technology, 33(4) 373-382, Feb 20, 2010 Peer-reviewedThe present research is about the interaction among learners generated via educational activities in which learners presented their thinking through interactive whiteboards. The objective was to develop the instructional strategy model teachers used in promoting joint thinking and dialogue between learners. Videotape class interaction between teachers and learners was analyzed. The results indicate that the arrangement of a venue for dialogue provides a clear methodology in asking and answering questions properly. Then, the factors of this research include the scenes using the interactive whiteboards, preparing the presentation image, indicating how to write the explanation, checking the information on the boards, asking the pupils to compare the message by changing color, and saving the message, presenting the samples of standing position, and nonverbal communication.
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PME 34 BRAZIL: PROCEEDINGS OF THE 34TH CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, VOL 4, 381-381, 2010
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Japnese Journal of Educational Media Research, 17(1) 57-58, 2010
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Research report of JSET Conferences, 9(5) 227-230, Dec 19, 2009
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Research report of JSET Conferences, 9(5) 275-278, Dec 19, 2009
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Research report of JSET Conferences, 9(5) 279-282, Dec 19, 2009
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Research report of JSET Conferences, 2009(5) 227-230, Dec 19, 2009
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Research report of JSET Conferences, 2009(5) 275-278, Dec 19, 2009
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Research report of JSET Conferences, 2009(5) 279-282, Dec 19, 2009
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第16回日本教育メディア学会大会発表論文集, 16(1) 91-92, Sep 1, 2009金沢大学人間社会研究域 学校教育系本研究では、実践者自らが意図的に撮影する授業スナップ写真を活用することで、その時々 の学習場面のみとりや手だてに対する反応、学習を通してめざす姿の発現やギャップのとらえを 見える形であとに残し、これを分析することを通して、自ら継続的に授業改善に取り組むことが できることを明らかにする。
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Asia-Pacific Society for Computers in Education, Proceedings of the 17th ICCE, 17 379-381, 2009
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Proceedings of the 17th International Conference on Computers in Education, ICCE 2009, 17 379-382, 2009This study aims at proposing a training program to improve teachers' competence using ICT (Information and Communication Technology) on a remote island. It is expected by means of ICT in class, to have students communicate with their peers in other regions, acquire a skill for presentation and reflect on their studies. However there are few opportunities for teachers to learn the use of ICT. Therefore, we investigated the computer anxiety of teachers and evaluated a training program. The training program has two viewpoints: participation and study of teaching materials. On the whole, the evaluation of the training program was affirmative. In particular, the evaluation of study of teaching materials received a high score. Participation was effective for teachers who have social computer anxiety.
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年会論文集, 32 449-450, Aug 8, 2008現状の学校教育の問題点として,自ら学び自ら考える力が乏しいことが挙げられており,これまでの教育の基調を転換することが求められている。理科離れが懸念される今,それを打開すべく新たな教材開発・それに伴った授業計画が必要であると考えた。そこで本研究では,科学技術的認識の思考形成モデル及び原爆を題材としたVR教材を用いた科学技術教育の授業計画の提案を行った。
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Bulletin of the educational research and development, Faculty of Education, Kagoshima University, 97-102, 2008
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Research report of JET Conferences, 2007(3) 19-24, Jul 7, 2007
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日本教育工学会大会講演論文集, 20 93-96, Sep 23, 2004
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日本教育工学会大会講演論文集, 20 743-744, Sep 23, 2004
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日本教育工学会大会講演論文集, 19(2) 811-812, Oct 11, 2003
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Journal of informatics, 17(17) 51-81, Aug, 2002
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研究報告, 31 294-301, Jan, 2002
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研究報告, 31 302-309, Jan, 2002
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研究報告, 31 364-375, Jan, 2002
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研究報告, 31 349-355, Jan, 2002
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研究報告, 31(31) 294-301, Jan, 2002
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研究報告, 31(31) 302-309, Jan, 2002
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研究報告, 31(31) 349-355, Jan, 2002
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研究報告, 31(31) 364-375, Jan, 2002
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日本教育工学会大会講演論文集, 17 749-750, Nov 23, 2001
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研究報告, 19 430-437, Feb, 2001
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研究報告, 19 379-385, Feb, 2001
Books and Other Publications
24Presentations
5-
第16回日本教育メディア学会大会発表論文集, Sep 1, 2009, 第16回日本教育メディア学会大会実行委員会 / 日本教育メディア学会金沢大学人間社会研究域 学校教育系本研究では、実践者自らが意図的に撮影する授業スナップ写真を活用することで、その時々 の学習場面のみとりや手だてに対する反応、学習を通してめざす姿の発現やギャップのとらえを 見える形であとに残し、これを分析することを通して、自ら継続的に授業改善に取り組むことが できることを明らかにする。
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日本教育工学会大会講演論文集, Nov 23, 2001
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Development of a partnership between a school and local community for Information Literacy Education教育工学関連学協会連合全国大会講演論文集 = Joint Conference on Educational Technology, Oct 7, 2000
Research Projects
20-
科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2024 - Mar, 2029
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科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2024 - Mar, 2028
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Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2021 - Mar, 2025
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科学研究費助成事業 基盤研究(B), 日本学術振興会, Apr, 2019 - Mar, 2022
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Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2018 - Mar, 2021