Curriculum Vitaes

Kosuke Terashima

  (寺嶋 浩介)

Profile Information

Affiliation
Osaka Kyoiku University
Degree
博士(情報学)(関西大学)

Contact information
kosteracc.osaka-kyoiku.ac.jp
J-GLOBAL ID
201101096256388212
researchmap Member ID
B000005067

External link

大阪教育大学・総合教育系・教授。 関西大学大学院総合情報学研究科を修了後,京都外国語大学,長崎大学での勤務を経て,2015年1月より大阪教育大学准教授,2023年より現職。専門分野は教育工学(特に教師教育,メディア教育)。テーマとしては,教師のICT活用指導力の育成,教員研修のデザインと評価に興味がある。 日本教育メディア学会理事,日本教育工学会理事,日本教育工学協会常任理事。主な著書に『教育工学アプローチによる教師教育』『初等中等教育におけるICT活用』(ミネルヴァ書房,共編著),『タブレット端末で実現する協働的な学び』(フォーラム・A,共編著)がある。2009年日本教育工学会研究奨励賞,2019年日本教育工学会論文賞,2019年教職員支援機構第2回NITS大賞審査委員特別賞(事業担当者として)受賞。


Research History

 8

Papers

 87
  • 荒木 淳一, 寺嶋 浩介
    日本教育工学会研究報告集, 2024(1) 1-8, May 11, 2024  Last author
    小学校における「書く力」の育成を通して,校内授業研究の実施方法を改善し,その取り組みを評価した.まず「校内授業研究の流れ」を設計した.また,「児童の「書く力」を育成する教師の授業力」を設定した.それを基に,授業研究を進めた結果,「校内授業研究の流れ」により,授業研究を円滑に進めることができた.また,「児童の『書く力』を育成する教師の授業力」を明確にすることで,授業計画に有益な情報が得られた.
  • MORISHITA Takeshi, TSURUTA Toshiro, ITAGAKI Shota, KONNO Takayuki, KURATA Shin, TERASHIMA Kosuke
    Japan Journal of Educational Technology, 47(4) 553-565, Mar 20, 2024  Peer-reviewedInvitedLast authorCorresponding author
    Information education has been established as one of the primary research domains within the Japan Society for Educational Technology (JSET). This paper aims to identify the forthcoming research agendas in the realm of information education by undertaking the following two tasks: 1) Summarizing the historical trends in information education research within the Japan Society for Educational Technology and 2) Conducting an empirical investigation into information utilization competencies. Firstly, a focus is placed on specific realms: information ethics education and programming education. Through meticulous analysis, emerging issues within these domains are identified. Secondly, a comprehensive investigation is carried out. Drawing from established research, various components are scrutinized. Additionally, a survey targeting university students in teacher training programs is administered. This survey seeks to explore the relationship between the commencement of information terminal usage and proficiency in information handling. Furthermore, each individual component is examined. From these findings, forthcoming research topics relevant to the landscape of information education are presented.
  • 寺嶋浩介, 中川ひろみ, 井上伸一, 品川隆一
    大阪教育大学紀要. 総合教育科学, 71 87-96, Feb, 2023  Peer-reviewedLead authorCorresponding author
  • 斉田 俊平, 寺嶋 浩介
    日本教育メディア学会研究会論集, (53) 56-63, Jul, 2022  
  • 勝田 浩次, 寺嶋 浩介, 斉田 俊平, 菊地 寛, 平田 篤史, 中川 一史
    日本教育工学会研究報告集, 2022(2) 156-161, Jun 27, 2022  
    2017・2018年に告示され,順次施行されている新しい学習指導要領では,思考力,判断力,表現力がひとつの柱として大きく取り上げられている.一方でそれらの資質・能力のような,テストでは測りにくい学力に関して,どの程度身についたかを見とる方法は確立されているとは言い難い.そこで本研究では,小学校から高校までの学習指導要領を読み解き,思考力,判断力,表現力に関して生徒が自己評価できる項目を作成した.本研究では,その作成手順及び校種ごとの特徴についての考察を行う.

Misc.

 53

Books and Other Publications

 24

Presentations

 5

Research Projects

 19