Osaka Kyoiku University Researcher Information
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理数情報教育系
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 理数情報教育系 教授
- 学位
- Doctor (Engineering)(Doshisha University)博士(工学)(同志社大学)Master (Engineering)(Doshisha University)工学修士(同志社大学)
- 研究者番号
- 30314446
- J-GLOBAL ID
- 200901043474547190
- researchmap会員ID
- 1000274335
- 外部リンク
研究キーワード
8経歴
3-
2007年11月
-
2007年4月 - 2007年10月
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1999年4月 - 2007年3月
学歴
2-
- 1999年3月
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- 1994年3月
委員歴
3-
2019年 - 現在
-
2011年 - 2011年
-
2008年
受賞
1-
1996年
論文
34-
Chemistry Letters 52(11) 858-860 2023年11月5日 査読有り
-
大阪教育大学紀要-人文社会科学・自然科学- 69 305-311 2021年2月 査読有りtype:Article 大阪教育大学・教職実践演習ミニ講座「理科の実験・観察における安全」(2019年度)の受講者の「理科実験における危険予測力」のルーブリック評価について報告する。このミニ講座は,理科の実験・観察を安全に行うために必要な知識と,それを支える理論的根拠や経験知を学ぶための授業(全5回)で構成されている。本稿で報告する授業実践では,酸・塩基の中和実験(高校化学基礎)を撮影・編集した動画の中に現れる危険な行為や兆候を受講者に発見させる。そして,そのような危険な行為・兆候を受講者がどの程度発見できたかを,ルーブリック評価表を用いて数値化することにより,各受講者の理科実験における危険予測力を定量評価する。 This paper reports an evaluation of safety management capability in science experiments. In the present study, safety management capability in science experiments is evaluated through a rubric score of a practice to find indications of danger in a science laboratory that appear in a video in which an experiment on neutralization of acids and bases is conducted in a first grade high school chemistry class. The practice is assigned to prospective teachers (fourth grade students in Osaka Kyoiku University) in a class of a course held in 2019 to learn how to safely conduct scientific experiments and observations. A rubric score of the practice can be a measure of safety management capability in science experiments.
-
JOURNAL OF PHYSICAL CHEMISTRY A 124(10) 2057-2063 2020年3月 査読有りPartially overlapped dicarbazolophanes exhibit a planar chirality. In this study, C-2-symmetrical [3.3](3,9)dicarbazolophane derivatives (CZ1-CZ3) have been optically resolved by preparative chiral high-performance liquid chromatography for the first time. In their circular dichroism (CD) spectra, moderate Cotton effects (CEs) were observed for their L-1(b) and L-1(a) transitions (vertical bar Delta epsilon vertical bar = 10-12 and 51-57 M-1 cm(-1), respectively), while intense CEs were notified in their B-1 transitions (vertical bar Delta epsilon vertical bar = 156-216 M-1 cm(-1)), absorption dissymmetry (g(abs)) factors being in orders of 10(-2). Circularly polarized luminescence spectrum was also obtained for cyanamide derivative CZ1, with a comparative luminescence dissymmetry (g(lum)) factor of 0.013. A computational investigation was applied to address the factors for such remarkable chiroptical responses in these dicarbazolophanes of planar chirality. Absolute configurations were unambiguously determined by the comparison of experimental and theoretical CD spectra, which was affirmed by the X-ray crystal structural analysis of enantiomerically pure sulfonamide derivative CZ2.
-
大阪教育大学紀要-人文社会科学・自然科学- 68 129-136 2020年2月 査読有りtype:Article 大阪教育大学・教職実践演習ミニ講座「理科の実験・観察における安全」(2018年度)より,ICT教材を活用した授業実践について報告する。この講座では,理科の実験・観察を安全に行うために必要な知識を習得し,それを支える理論的根拠や経験知についてもディスカッションを通して深く理解することを目的としている。本稿にて報告する授業実践では,酸・塩基の中和実験(高校化学基礎)を撮影・編集した動画をICT教材として用い,実験時に事故を誘発し得る危険な兆候を察知する練習を行った。そして,そのような危険な兆候として,実験中の生徒の立ち位置・姿勢が悪いこと,実験卓上の整理整頓の不徹底等を見出した。 A course to learn how to safely conduct scientific experiments and observations is offered for prospective teachers (fourth grade students in Osaka Kyoiku University). This paper reports a practice in a class consisting of the course held in 2018. A video material is edited as an ICT teaching material, in which an experiment on neutralization of acids and bases is conducted in a first grade high school chemistry class. The practice in this report is aided by the ICT teaching material. The prospective teachers in the class are trained to find indications of danger in the laboratory through the video material.
MISC
36-
日本教育大学協会研究年報 / 日本教育大学協会年報編集委員会 編 41 159-164 2023年
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大阪教育大学紀要. 総合教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational science 70 423-428 2022年2月 査読有り
書籍等出版物
3-
Catalysts for Fine Chemical Synthesis Vol 5: Regio- and Stereo- controlled Oxidations and ReductionsJohn Wiley & Sons Ltd 2007年8月
講演・口頭発表等
74共同研究・競争的資金等の研究課題
4-
基礎科学研究 1999年
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Basic Science Research Program 1999年
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基礎科学研究 1944年
-
Basic Science Research Program 1944年