Osaka Kyoiku University Researcher Information
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研究者業績
基本情報
- 所属
- 大阪教育大学 多文化教育系 教授
- 学位
- (BLANK)(Doshisha University)博士(哲学)(同志社大学)
- 研究者番号
- 90314442
- J-GLOBAL ID
- 200901077692781520
- researchmap会員ID
- 1000306964
研究キーワード
1研究分野
1経歴
5-
2023年4月 - 現在
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2013年4月 - 現在
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2007年4月
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2001年3月
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1999年4月
学歴
3-
1992年4月 - 1999年3月
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1988年4月 - 1992年3月
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1983年4月 - 1987年3月
論文
25-
『大阪教育大学紀要 第Ⅳ部門 教育科学』 64(2) 57-74 2016年 筆頭著者責任著者筆者たちは,道徳教育はその過程を全体としてみれば,子どもたちに多面的に物事を考える力,反省的に考える力を伸ばすためのものであると考えてきた。近年,教育の現場では生徒に様々な角度から問題を考察させることが重要視されている。道徳教育に関して言えば,確かに,行為の意味が見いだせないならば,道徳的に行為しようとしても生徒は道徳的行為の目標に到達することができない。しかし残念ながら,教師は道徳的価値を教え込むだけで精一杯である場合が多い。 多面的に物事を考える力,反省的に考える力が教師にとって当たり前に必要な力であるにもかかわらず,大学の教員養成の授業では意外にもこのような力を学生たちに身につけさせることが充分行われていない。本論は,このような問題意識のもとで行われた,授業実践についての報告と検証である。具体的には,「思考力の育成」という側面に焦点をあてて行ってきた倫理学・道徳教育関係の授業実践に基づいて筆者らが作成した『倫理のノート』というテキストを使用した教員養成の授業(道徳教育)についての検証・報告である。We thought that we can regard the Moral Education as the development process towards the alliance of student's ability to think diverse and reflective when it is looked at as a whole. On scene of Education, it is important for students to consider a problem in various aspects in recent year. Surely in cases like moral education, even if student behaves morally, the behavior never reaches the final purpose of moral behavior because the meaning of his moral behavior can't be found. But regrettably, teachers have enough to do to drill students in moral values. In this paper, we argue that the ability to think diverse and reflective is necessary for teachers as the standard of teaching. However, we must conclude that students are not enough to think diverse and reflective through training classes of teachers. In this paper we inspect defiant contributions to educations in training classes of teachers. We used a text, "Note on ethics", which has come out in our results on training classes of teachers reflective thinking.
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大阪教育大学紀要 第Ⅳ部門 教育科学 61(2) 77-96 2013年 筆頭著者責任著者倫理学を教員養成においていかに生かすことができるか。周知のように,教員には子どもたちの思考力や判断力等を育成するための力が必要とされ,さらには,知識・技能の絶えざる刷新のために探求し続ける存在であることの自覚や総合的な人間力,およびこれらの事柄を相互連関的に自己形成していく力を持つことがこれからの教員には求められている。このことからは倫理学と教員養成との密接な関連性を指摘することは可能であるが,その関連性についてより明確に究明したうえで,具体的に教員養成において倫理学には何ができるのかを考察してみたい。このような意図のもと,筆者が担当した現在までの大学での授業実践のいくつかを検証することが本稿の目的である。本稿は教職の専門性と倫理学の関連性について考察を行うためのあくまでも入り口に過ぎないが,自己省察力あるいは反省的実践の能力が教職の専門性において必要であることの確認,およびそれらの能力がなぜ必要とされるかを倫理学的な観点からまずは意義付けてみたい。It is proper that teacher should have professional abilities to develop children through the teaching how to think. As we know, teacher has a consciousness of that he is an inquirer about knowledge. In this sense,off course, we can relate ethics and teacher education. However, this relation should be argued in detail. This paper provides an explicit link between the question of this relation and the question of the impact that teaching class in teacher education has upon student's training of professional abilities as a teacher. We have two concepts, the one is the self-reflection, and the other is the reflective practice. Although this account thus opens the possibility of exhibiting in the structure of the fundamental relation between ethics and teacher education, this relation also indicates a source of a significant development in teacher education.
書籍等出版物
8講演・口頭発表等
14共同研究・競争的資金等の研究課題
4-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2005年 - 2007年
-
日本学術振興会 科学研究費助成事業 2002年 - 2003年