Osaka Kyoiku University Researcher Information
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Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Special Appointed Associate Professor, Division of Math, Sciences, and Information Technology in Education, Osaka Kyoiku University
- Degree
- 博士(情報学)(Mar, 2015, 関西大学)
- Contact information
- yamamoto-r91cc.osaka-kyoiku.ac.jp
- J-GLOBAL ID
- 202001016072426185
- researchmap Member ID
- R000000338
Research Interests
4Research Areas
1Research History
2Education
3-
Apr, 2009 - Mar, 2015
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Apr, 2007 - Mar, 2009
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Apr, 2003 - Mar, 2007
Committee Memberships
7-
Nov, 2018 - Present
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Apr, 2021 - Mar, 2023
-
Jun, 2015 - Mar, 2021
Awards
2Major Papers
27-
Japan Journal of Educational Technology, 40(4) 301-314, 2017 Peer-reviewed<p>This paper aims to clarify how the students participate to informal learning activity at the learning commons. We interviewed to 13 college students who joined informal learning activity which called project at a case university. As a result, the authors arrived at three conclusions: 1) participating the project linking with the learning environment in the learning commons, 2) encouraging participation with deep commitment through the activity, and 3) perceiving anxieties through the activity. We cannot generalize these conclusions to learning commons, because they were arrived from alternative case. However they will be an important knowledge in order to construct learning environment to push students' active learning activities at learning commons in the future.</p>
Misc.
13-
日本教育工学会研究報告集, 2023(1) 112-118, May 5, 2023川崎市教育委員会により行われた教員調査に基づき,GIGAスクール構想におけるICT活用の小学校・中学校比較を行った.その結果,端末整備後のICT活用は両校種ともに向上していること,授業での活用場面においては小学校の方が進んでいること,ICT利用の指導は小学校と中学校で力点が異なることが分かった.またICT活用高低群の比較では,実験や観察等の手順説明や発表場面は小学校で活用されやすいこと,教師の課題提示や学習理解の深化,子ども同士の相互学習に関しては,小中で同程度であることが分かった.
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日本教育工学会研究報告集, 2021(4) 25-32, Dec 3, 2021本研究では,結びつきが弱いと想定される正課と正課外の学習活動がどう連関しキャリア展望を軸にした学習へ発展するか,という問いから,著者間の対話データを分析した.その結果,正課にはキャリア展望を意識させるシステムがあり,学生は状況や環境に支えられながら正課や正課外を問わず没入を通じた学習へと参加し,双方を接続させる機会を通じて経験を掘り起こしながらキャリア展望を具体化する可能性が示唆された.
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18(3) 21-28, Jul 7, 2018
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17(1) 383-390, Mar 4, 2017
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関西大学高等教育研究, (6) 45-56, Mar, 2015本研究の目的は、海外の人たちとの協同を通した学習の機会である、海外での社会貢献活動をデザインする際の要件を提示することである。本研究では、学生が現地の活動対象者と関わるとき、学生が所属する学生集団の構成に影響されるという考えから、海外での社会貢献活動に取り組む学生集団がどのように構成されているのか、という問いに基づいて実践事例を分析し、デザイン要件を検討する。関西大学の学生が中心となって取り組む海外での社会貢献活動を実践事例とし、そこに参加していた13名の学生を対象として半構造化インタビューと分析を行った。結果、活動開始後間もない時期では学生と現地対象者と積極的なコミュニケーションが生起し、協同が作り上げられるが、次第にコミュニケーションが失われ協同も生まれなくなる。その後、取り組みの反省に基づいて、再び学生は現地の対象者とコミュニケーションを行うようになる。コミュニケーションが失われる理由として、学生集団が上級生と下級生という関係性の中で活動を維持継承していく仕組みがあることが分かった。分析の結果から、本研究では、①新参の学生の活動への参加を促す仕組みが埋め込まれていること、②柔軟に学生集団の活動内容を変化させること、③活動の改善を促すコンサルテーションを行うこと、というつのデザイン要件を提示した。
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IEICE technical report. Artificial intelligence and knowledge-based processing, 112(435) 75-78, Feb 18, 2013This study reveals factors for construction relationship between students and people from different culture, practical problems, and required learning environments to conduct educational program focused on intercultural collaboration. As results, `understanding situations that partners are living' and `scaffolding for junior students from seniors' were found for construction relationship. To conduct these educational programs, introducing ICT tools to solve practical problems, `keeping distance intercultural communication' and `keeping communication with senior students, ' were suggested.
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2012(3) 121-126, Jul 31, 2012
-
Research report of JET Conferences, 2008(2) 7-14, May 17, 2008
Books and Other Publications
6-
May, 2021 (ISBN: 9784098402120)
Teaching Experience
13-
Oct, 2024 - PresentSeminar on Advanced Topics in Information Science Education (Osaka Kyoiku University)
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Oct, 2024 - PresentEducational Collaboration Practice Design Seminar (Osaka Kyoiku University)
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Oct, 2024 - PresentSchool Safety (Osaka Kyoiku University)
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Oct, 2024 - PresentComputer (Osaka Kyoiku University)
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Oct, 2024 - PresentFundamentals of ICT 2 (Osaka Kyoiku University)
Professional Memberships
3-
Feb, 2014 - Present
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Jul, 2007 - Present
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Oct, 2005 - Present
Research Projects
5-
科学研究費助成事業 若手研究, 日本学術振興会, Apr, 2021 - Mar, 2024
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科学研究費助成事業 基盤研究(B), 日本学術振興会, Apr, 2017 - Mar, 2020
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Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2019
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Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2018
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Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2015 - Mar, 2017