Osaka Kyoiku University Researcher Information
日本語 | English
理数情報教育系
Profile Information
- Affiliation
- Special Appointed Associate Professor, Division of Math, Sciences, and Information Technology in Education, Osaka Kyoiku University
- Degree
- 博士(情報学)(Mar, 2015, 関西大学)
- Contact information
- yamamoto-r91
cc.osaka-kyoiku.ac.jp
- J-GLOBAL ID
- 202001016072426185
- researchmap Member ID
- R000000338
Research Interests
4Research Areas
1Research History
2Education
3-
Apr, 2009 - Mar, 2015
-
Apr, 2007 - Mar, 2009
-
Apr, 2003 - Mar, 2007
Committee Memberships
9-
Nov, 2018 - Present
-
Jan, 2025 - Dec, 2025
-
Jan, 2024 - Dec, 2025
Awards
2Major Papers
28-
Japan Journal of Educational Technology, 40(4) 301-314, 2017 Peer-reviewed<p>This paper aims to clarify how the students participate to informal learning activity at the learning commons. We interviewed to 13 college students who joined informal learning activity which called project at a case university. As a result, the authors arrived at three conclusions: 1) participating the project linking with the learning environment in the learning commons, 2) encouraging participation with deep commitment through the activity, and 3) perceiving anxieties through the activity. We cannot generalize these conclusions to learning commons, because they were arrived from alternative case. However they will be an important knowledge in order to construct learning environment to push students' active learning activities at learning commons in the future.</p>
Misc.
19-
日本教育工学会研究報告集, 2023(1) 112-118, May 5, 2023川崎市教育委員会により行われた教員調査に基づき,GIGAスクール構想におけるICT活用の小学校・中学校比較を行った.その結果,端末整備後のICT活用は両校種ともに向上していること,授業での活用場面においては小学校の方が進んでいること,ICT利用の指導は小学校と中学校で力点が異なることが分かった.またICT活用高低群の比較では,実験や観察等の手順説明や発表場面は小学校で活用されやすいこと,教師の課題提示や学習理解の深化,子ども同士の相互学習に関しては,小中で同程度であることが分かった.
-
日本教育工学会研究報告集, 2022(4) 331-336, Nov 28, 2022本研究は,低年次の学生を対象として,正課と正課外の学習活動の関連付けが生じにくい要因を探索的に検討することを目的とした.4名の学生に対するインタビューから双方の接続に関する認識を聞き分析した結果,①正課と正課外の学習活動間の接続は部分的・偶発的なものにとどまること,②双方の接続の軸となるキャリア展望が低年次では未定であること,③正課外活動は正課と異なる特徴を有することや学生は双方を接続させる意識を持っていないこと,が分かった.
-
日本教育工学会研究報告集, 2022(1) 22-29, May 25, 2022本研究の目的は,GIGAスクール構想下での端末活用に向けた同僚性に基づく教員コミュニティとはどのような形態なのか,またそれがどのように形成されているのかを明らかにすることである.神奈川県川崎市立の小学校に在籍する教員を対象とした調査を行った結果,GIGA端末と既存の様々な学校環境との結びつきから生じた活動や,GIGA端末によって揺さぶられた状態を解決するための活動に取り組む教員コミュニティが見出された.こうした教員コミュニティは教員の主体性に依存するものというよりも,管理職等による戦略的な支援,学級コミュニティにおける児童との相互作用を通じた触発,また学校内外の様々なリソースによる後押し,から強化されていた.このように,教員コミュニティは学校内外の様々な要素間のつながりや影響関係によって成立する複雑な形態および形成過程をとるものであった.
-
日本教育工学会研究報告集, 2021(4) 25-32, Dec 3, 2021本研究では,結びつきが弱いと想定される正課と正課外の学習活動がどう連関しキャリア展望を軸にした学習へ発展するか,という問いから,著者間の対話データを分析した.その結果,正課にはキャリア展望を意識させるシステムがあり,学生は状況や環境に支えられながら正課や正課外を問わず没入を通じた学習へと参加し,双方を接続させる機会を通じて経験を掘り起こしながらキャリア展望を具体化する可能性が示唆された.
Books and Other Publications
6-
May, 2021 (ISBN: 9784098402120)
Teaching Experience
20-
Oct, 2025 - PresentExercise of Creative Inquiry (Osaka Kyoiku University)
-
Oct, 2025 - PresentGlobal Technology Communication (Osaka Kyoiku University)
-
Oct, 2025 - PresentSpecial Topic Lecture: Media and Information Literacy (Osaka Kyoiku University)
-
Jun, 2025 - PresentInternational Collaborative Learning (Osaka Kyoiku University)
-
Jun, 2025 - PresentUtilization of Educational Data 1 (Osaka Kyoiku University)
Professional Memberships
3-
Feb, 2014 - Present
-
Jul, 2007 - Present
-
Oct, 2005 - Present
Research Projects
5-
科学研究費助成事業 若手研究, 日本学術振興会, Apr, 2021 - Mar, 2024
-
科学研究費助成事業 基盤研究(B), 日本学術振興会, Apr, 2017 - Mar, 2020
-
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2019
-
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2016 - Mar, 2018
-
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research, Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2015 - Mar, 2017